R O   e F a c t u r a

Blog

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

14 Aug

Condică informativă cu privire la utilizarea sistemului RO e-factura de către persoanele fizice autorizate (PFA)

S-au spus atât de multe despre utilizarea sistemului RO e-factura încât ai impresia că le știi pe toate și nimic nu îți mai aduce ,,surplus” informațional. Per ansamblu, poate fi o imagine a realității pentru unii utilizatori ai sistemului, însă nu trebuie să uităm faptul că această paradigmă poate cunoaște nuanțe atât de distincte funcție de împrejurări specifice și parametri particularizați încât a menține constant ritmul informării este cea mai bună atitudine în lumea conturată de RO e-factura.

Minighidul utilizării platformei RO e-factura poate fi particularizat și funcție de tipul de personalitate juridică al afacerii derulate de tine, și anume SRL, SA, SNC, SCA ori altă formă de organizare. De asemenea, obligativitatea utilizării RO e-facturii se extinde și asupra activității derulate în afara unui cadru al vreunei personalități juridice specifice, și anume pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderile familiale ori întreprinderi individuale.

Necesitatea de a contura o condică particularizată privind utilizarea sistemului RO e-factura în cazul PFA-urilor vine ca răspuns la incertitudinea celor care își derulează activitatea sub egida acestei forme de organizare. De ce este nevoie de o astfel de abordare? Cu toții știm faptul că aceste forme de abordare legală în ceea ce privește derularea afacerilor nu necesită cooptarea unei persoane specializate în sfera gestiunii financiar-contabile. Prin urmare, aceste entități dețin autonomie atunci când vine vorba despre această latură, având în vedere faptul că discutăm despre organizarea contabilității în partidă simplă. Practic, cumva această responsabilitate a informării în vederea utilizării corecte a sistemului RO e-factura revine titularului PFA-ului, spre deosebire de un SRL de exemplu, unde contabilul se ocupă de toate aceste aspecte legate de conformare fiscală și legislativă. Și dacă grija conformării la sistemul RO e-factura dispare atunci când deții în cadrul companiei tale o persoană care se ocupă de aceste aspect, pentru un PFA a cărui responsabilitate a gestionării îți survine, lucrurile stau puțin diferit, în sensul în care trebuie să înveți cum să utilizezi corect și oportun acest sistem. În cele ce urmează am pregătit pentru tine un minighid al conformării care te va ajuta să înțelegi cu ușurință maniera funcționării acestuia și să utilizezi corect sistemul pentru marcarea operațiunilor specifice. Practic, prin răspunsul la o serie de întrebări punctuale, te vom ghida în tot ceea ce reprezintă utilizarea sistemului RO e-factura pentru o persoană fizică autorizată.

Pe scurt!
Utilizarea RO e-factura devine obligatorie și pentru PFA-uri?
Care este semnificația RO e-facturii pentru un PFA?
Care este protocolul necesar de urmat pentru ca un PFA să poată transmite facturile în cadrul sistemului RO e-factura?
Trebuie să utilizez RO E-factura chiar dacă întocmesc o singură factură pe lună, sau chiar cu o regularitate mai redusă?    
Care este termenul maxim de transmitere a facturilor emise de către un PFA în cadrul RO e-facturii?
Care sunt tipurile de documente care trebuie încărcate în cadrul RO e-factura?
Care este procedura arhivării documentelor care fac obiectul RO e-facturii?
Sancțiunile privind omiterea normelor legate de utilizarea sistemului RO e-factura se aplică și în cazul PFA-urilor? 

Utilizarea RO e-factura devine obligatorie și pentru PFA-uri?

Da, începând cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv 1 ianuarie 2025, și persoanele fizice autorizate trebuie să transmită în cadrul sistemului facturile emise către clienți persoane juridice (relația B2B), respectiv clienți persoane fizice (relația B2C). Astfel, utilizarea sistemului național RO e-factura este obligatorie și pentru facturile emise de către un PFA.

Care este semnificația RO e-facturii pentru un PFA?

La fel ca pentru entitățile organizate sub cupola unei personalități juridice (precum SRL, SA, SNC, SCS etc.), și pentru un PFA, RO e-factura reprezintă un sistem standardizat care are drept scop transparentizarea relațiilor comerciale dintre companii, care îndeplinesc condițiile pentru întocmirea unei facturi. Astfel, chiar dacă un PFA nu este o entitate cu personalitate juridică, totuși, incidența sistemului RO e-factura este aceeași ca pentru celelalte companii organizate sub o anumită formă juridică.

Care este protocolul necesar de urmat pentru ca un PFA să poată transmite facturile în cadrul sistemului RO e-factura?

În ceea ce privește precondițiile pentru utilizarea sistemului RO e-factura, acestea sunt prezentate în cele ce urmează:

#1 achiziționează un certificat de semnătură electronică de la un furnizor acreditat. Nu uita să consulți lista cu acei furnizori specializați în direcția furnizării de servicii de semnătură electronică, autorizați de către Ministerul Finanțelor Publice.

#2 înrolează-te în cadrul Spațiului Privat Virtual, prin accesarea link-ului: https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularjuridice.jsp#pj.  După achiziționarea unui certificat de semnătură electronică, trebuie să înregistrezi PFA-ul în cadrul SPV. Este foarte important să realizezi înregistrarea PFA-ului pe codul fiscal al acestuia, nu pe CNP-ul titlularului. Înrolarea se realizează pe baza completării datelor legate de codul de identificare fiscală al PFA-ului și a titularului acestuia.

#3 conectează-te în cadrul aplicației RO e-factura. Acest aspect este realizabil pe baza contului activ deținut în SPV, prin intermediul site-ul ANAF sau direct din cadrul aplicației de facturare integrată cu sistemul RO e-factura.

Trebuie să utilizez RO E-factura chiar dacă întocmesc o singură factură pe lună, sau chiar cu o regularitate mai redusă?    

Utilizarea sistemului RO e-factura nu este condiționată de aspectul regularității întocmirii facturilor. Chiar dacă întocmești o singură factură la un interval mai larg de timp, aceasta trebuie încărcată în cadrul sistemului RO e-factura. Unul dintre rațiunile pentru care adesea antreprenorii aleg o formă de organizare a activității în afara personalității juridice este redată tocmai de această caracteristică, o amploare redusă a ideii de afaceri, aspect care se poate traduce în materie de facturi emise într-un număr mai redus. Totuși, chiar și pentru o factură emisă la un interval mai mare de timp, utilizarea sistemului RO e-factura este obligatorie. În această situație, antreprenorii se gândesc la costurile ridicate (comparativ cu posibilele încasări reduse ca urmare a facturării reduse) cu achiziționarea și reînnoirea periodică a unui certificat de semnătură electronică digitală care condiționează transmiterea facturilor în cadrul sistemului RO e-factura.

Care este termenul maxim de transmitere a facturilor emise de către un PFA în cadrul RO e-facturii?

Raportat la reglementările în vigoare, valabile și pentru celelalte companii, termenul de transmitere a facturilor emise în cadrul sistemului național RO e-factura este de 5 zile calendaristice de la momentul emiterii acestora. Așa cum am mai punctat și cu alte ocazii, există anumite nelămuriri cu privire la maniera de calcul a acestuia, care izvorăsc tocmai din inexistența unei proceduri în acest sens. Pentru mai multe clarificări cu privire la această problematică, te invităm să accesezi un articol scris de noi pe această temă, pe baza link-ului următor: https://ro-efactura.ro/maniera-de-calcul-a-termenului-de-transmitere-a-facturile-emise-in-cadrul-ro-e-factura-clarificari-necesare/. Recomandarea generală este ca factura emisă de tine să fie transmisă în cel mai scurt timp către sistemul RO e-factura.

Care sunt tipurile de documente care trebuie încărcate în cadrul RO e-factura?

În cadrul sistemului RO e-factura trebuie să încarci facturile emise către persoane juridice, către persoane fizice și către instituțiile publice. Acest sistem face doar obiectul facturilor. Practic, este vorba despre facturi ,,fiscale” (chiar dacă sintagma ,,fiscală” a dispărut din denumirea documentului, utilizăm denumirea pentru delimitarea facturii finale), autofacturi, nota de creditare, factura de corecție și factura informativă în scopuri contabile. Toate aceste documente sunt marcate în cadrul sistemului cu o serie de coduri specifice, precum: codul 380-Factura, 381-Nota de creditare, codul 384-Factura de corecție, codul 389-Autofactura și codul 751-Factura informativă în scopuri contabile. Fiecare dintre aceste documente trebuie utilizate conform scopului principal îndeplinit în cadrul fluxului informațional financiar-contabil. Marcarea corectă a documentului emis și încărcat în cadrul sistemului are influență asupra informațiilor preluate de exemplu în cadrul decontului precompletat de TVA, dacă discutăm despre un PFA persoană impozabilă plătitoare de taxă pe valoare adăugată.

Care este procedura arhivării documentelor care fac obiectul RO e-facturii?

Facturile primite prin intermediul sistemului RO e-factura precum și cele emise și încărcate în cadrul platformei trebuie să fie arhivate. La fel ca documentele clasice, în fond, arhivarea nu cunoaște modificări substanțiale. Totuși, aceasta cunoaște câteva nuanțe atunci când discutăm despre facturarea electronică în context RO e-factura. În primul rând, trebuie să aducem mențiuni asupra facturii originale atunci când discutăm despre acele facturi primite și transmise prin intermediul RO e-factura, întrucât doar aceste facturi sunt supuse procesului de arhivare. Astfel, este considerată factura originală fișierul de tip xml alături de sigiliul electronic al Ministerului Finanțelor. Practic, acest document se arhivează, care respectă acest format, și nu cel pdf. De fapt, versiunea pdf a facturii deține doar caracter de aplicabilitate, în sensul în care contribuie la facilitarea vizualizării documentului de către cei care operează datele în cadrul fluxului financiar-contabil. Astfel, vei arhiva doar fișierele de tip xml. Evident, responsabilitatea arhivării trebuie să fie asumată de către titularului PFA-ului și poate fi un proces internalizat, sau dimpotrivă, externalizat.

Sancțiunile privind omiterea normelor legate de utilizarea sistemului RO e-factura se aplică și în cazul PFA-urilor?  

Da. Sancțiunile pentru omiterea regulilor de utilizare a sistemului național RO e-factura sunt aplicabile și pentru PFA-uri. De exemplu, dacă nu se transmite în cadrul sistemul RO e-factura, factura emisă în relația B2B, se sancționează cu amendă care este egală cu 15% din valoarea totală a documentului. Toate celelalte sancțiuni privind nerespectarea cutumelor de utilizare a sistemului sunt aplicabile și unei persoane fizice autorizate. La capitolul sancțiuni, diferența dintre o persoană juridică și o persoană fizică autorizată este redată de cuantumul amenzilor, așa cum sunt precizate în cadrul actului normativ ca reglementează facturarea electronică guvernată de RO e-factura.

Utilizarea sistemului RO e-factura amprentează și activitatea derulată sub forma unei persoane fizice autorizate, utilizarea acestuia devenind obligatorie și pentru această categorie de contribuabili. Materialul surprinde o frântură din ceea ce presupune utilizarea acestui sistem în cadrul unui PFA, evident customizarea utilizării sistemului funcție de o serie de parametrii de funcționare a acestuia fiind esențială pentru a asigura liniaritatea procesului de implementare și utilizare.

 

Referințe principale de informare

  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.

Alte întrebări?
Hai să vorbim

Contact

Sau poți intra pe grupul de suport nou creat, RO-eFactura, de pe Facebook.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

31 Jul

Un alt memento RO e-factura. Când modificările nu intră în vacanța de vară…

Când modificările legislative nu intră în repaus (măcar) temporar, vacanța antreprenorului se poate sold cu o serie de notificări pentru reamintirea conformării la legalitate legislativă. Evident, acestea vor fi ignorate de către deținătorii de afaceri având în vedere împrejurările, însă a rămâne în inacțiune nu poate fi un status prelungit al situației. Dcaă te aștepți ca lansările de modificări legislative să intre în vacanță, vei fi dezamăgit de faptul că acestea își mențin constanța aparițiilor, indiferent de perioada anului.

În ceea ce privește racordarea la noutățile paradigmelor digitalizării fiscale, acestea trebuie tratate cu prioritate, având în vedere incidența acestor modificări asupra derulării proceselor organizaționale. Tumultul de schimbări în spectrul acestora, poate induce antreprenorului ideea imposibilității racordării complete la imaginea acestor modificări. Imposibilul poate să devină posibil pe baza conturării pas cu pas a unui minighid de racordare la toate noutățile de tip legislativ, pentru ca alinierea la toate aceste modificări să fie o realitate a afacerii tale, și nu un simplu deziderat realmente dificil de atins.

Astăzi ne reîntoarcem la una dintre cele mai populare fenomene ale digitalizării fiscale din spectrul autohton, și anume RO e-factura. Precum am stabilit și în cadrul altor materiale precedente, anul 2025 a fost marcat indispensabil de o serie de modificări în ceea ce privește utilizarea sistemului RO e-factura. De la noi obligații declarative ale contribuabililor, la aplicarea sancțiunilor și activarea obligațiilor declarative pentru noi categorii de contribuabili.

Pe scurt!
În retrospectivă…
Actualitate….
#1 Remodificări ale modificărilor
#2 Incidențe ale modificării modificărilor
#3 Revenirea la excepție

În retrospectivă…

Privit în retrospectivă, anul 2025 a fost însemnat de o serie de modificări în ceea ce privește utilizarea sistemului național RO e-factura. O sinteză a obligațiilor declarative activate începând cu data de 1 iulie 2025 este prezentată în cele ce urmează: asociațiile și fundațiile, cultele, partidele politice, asociațiile fără scop lucrativ trebuie să utilizeze începând cu această dată sistemul RO e-factura prin înscrierea în Registrul RO e-factura obligatoriu. De asemenea, agricultorii persoane fizice se încadrau acestei excepții privind utilizarea sistemului până la data de 30 iunie. Pentru mai multe detalii legate de acest subiect, te invităm să accesezi unul dintre materialele noastre publicate pe această temă, pe baza următorului link de acces: https://ro-efactura.ro/memento-ro-e-factura-paradigma-digitala-ce-nu-poate-trece-in-modul-stand-by/. Tot în cadrul acestui material am discutat și despre amânarea sancțiunilor aplicabile pentru nestransmiterea facturilor emise în relația B2C, până la data de 1 iulie 2025.

Actualitate….

Una dintre experiențele care pot produce debusolarea în rândul antreprenorilor este legată de revenirea la unele prevederi legislative pentru a modifica nuanța acestora. Practic, modificări aduse asupra modificărilor. Aceste noi schimbări cu privire la utilizarea sistemului au fost lansate prin intermediul OUG 37/2025.

Modificările legislative lansate prin intermediul acestui normativ menționat fac obiectul celei de-a 7 consolidări a OUG 120/2021 privind stabilirea cadrului de funcționalitate ale sistemului RO e-factura. Principalele modificări propuse prin intermediul acestui act normativ vizează:

#1 Remodificări ale modificărilor.

Amânarea până la data de 1 octombrie 2025 a obligației utilizării platformei RO e-factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza acordurilor guvernamentale. Chiar dacă aceste tipuri de entități aveau obligația conformării din punct de vedere a utilizării sistemului RO e-factura începând cu luna iulie a anului curent, perioada de grație se prelungește în cazul acestora. Așa cum am mai menționat și cu alte ocazii, perioada de prelungire a scutirii de la aplicarea sancțiunilor nu transmite ideea de a rămâne în pasivitate ci oferă spațiu pentru a explora toate posibilitățile, instrumentele, metodele de facilitare a procesului de conformare fiscală. Practic, îți oferă o portiță pentru a tatona terenul cu privire la toate posibilitățile pe care le ai ca să te conformezi din punct de vedere a acestor modificări propuse.

#2 Incidențe ale modificării modificărilor.

Raportat la suspendarea obligației institutelor/centrelor culturale ale altor state care activează la nivel autohton pe baza unor acorduri interguvernamentale cu privire la utilizarea sistemului pentru livrări de bunuri și prestări de servicii există și situația în oglindă a problematicii. Cum arată aceasta? Practic, agenții economici care derulează diferite tranzacții cu aceste entități și emit facturi pentru serviciile prestate de exemplu către aceste institute sau culte nu vor avea obligația transmiterii facturilor emise prin intermediul RO e-factura până la data de 1 octombrie 2025.

Excepție de la prevederea exceptării! Agenții economici care emit facturi către aceste institute/centre culturale ale altor state care activează pe teritoriul României conform unor acorduri interguvernamentale trebuie să încarce facturile emise în cadrul RO e-facturii, dacă aceste entități au optat în prealabil pentru utilizarea sistemului. Doar în această din urmă situație, dacă te afli în postura utilizatorului sistemului RO e-factura (agent economic) și prestezi diverse servicii sau comercializezi bunuri către aceste institute/centre culturale, trebuie să transmiți factura în cadrul platformei, conform reglementărilor în vigoare. Pe scurt, dacă institutul care activează pe teritoriul României în baza unui acord interguvernamental utilizează registrului RO e-factura opțional, atunci ești obligat la transmiterea facturii emise către acesta în RO e-factura.

#3 Revenirea la excepție.

O altă ,,revenire la excepție” sau modificare a modificării este cea redată de amânarea utilizării sistemului RO e-factura pentru agricultorii persoane fizice. Astfel, și pentru această categorie de contribuabili s-a inactivat temporar obligativitatea utilizării sistemului RO e-factura până la data de 1 octombrie 2025.

Cu privire la toate aceste responsabilități a celor două categorii de potențiali utilizatori ai sistemului, intrate în modul stand by, menționăm faptul că agricultorii persoane fizice și institutele/centrele culturale care activează în țara noastră pe baza unor acorduri interguvernamentale au posibilitatea și până la data activării dispozițiilor legale să utilizeze sistemul RO e-factura, pe baza înregistrării în cadrul Registrului RO e-factura opțional.

În noul registru, cele două categorii de contribuabili mai sus menționați au obligația de a utiliza sistemul RO e-factura începând cu data de 1 octombrie 2025, practic, în aproximativ 2 luni de la acest moment.

Actul normativ care reglementează aceste aspecte legate de amânarea obligativității utilizării platformei de către categoriile de entități menționate mai sus mai aduce o precizare. Aceasta se regăsea și inițial în penultima formă consolidată a OUG 120/2021 însă cu nuanța vechilor termene. Punctual, agricultorii persoane fizice care demarează activități economice după data de 30 septembrie 2025 (practic, ultima zi care marchează finalitatea excepției de la regula utilizării sistemului RO e-factura de către aceste categorii de contribuabili) trebuie să se înregistreze în cadrul registrului RO e-factura obligatoriu înainte de a întocmi prima factură. Și mai aproape de pragmatic, dacă te încadrezi la una dintre cele două categorii de contribuabili și începi să derulezi activități economice începând cu data de 2 octombrie 2025, vei solicita înscrierea în registrul RO e-factura obligatoriu înainte de a începe desfășurarea acestor activități. Astfel, dacă vei solicita înscrierea în data de 1 octombrie 2025, în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării vei figura în cadrul registrului Ro e-factura obligatoriu ca utilizator activ.

Deși poate instantaneul RO e-facturii arată diferit conturat în mintea ta de utilizator, realitatea depășește așteptările iar modificările permanente dau peste cap tot ceea ce tu cunoști cu privire la normele de utilizare a platformei. Acest aspect dovedește repetat faptul că gestionarea fenomenelor digitalizării fiscale este o provocare reală pentru fiecare antreprenor. Mai ales prin prisma modificărilor la modificări survenite la nivelul normelor de utilizare a acestor fenomene. În acest cadru, este posibil ca la un anumit moment să te simți debusolat și să ai impresia că nimic din ceea ce cunoști nu mai este corect, valid din punct de vedere fiscal. Pentru a redobândi controlul situației, ține cont de 3 repere esențiale: parteneriate cu persoane specializate în contabilitate, fiscalitate și digitalizare, menținerea unui nivel rezonabil de optimism chiar și în contexte în care un astfel de aspect este dificil de atins și menținerea permanentă a pulsului schimbărilor care intervin cu o regularitate ridicată în spectrul fiscal.

 

Referințe principale de informare

  • Ordonanță de urgență nr. 37 din 30 iunie 2025 pentru abrogarea art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și a art. XIV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, reorganizarea activității acesteia, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în Monitorul Oficial nr. 613 din 30 iunie 2025.
  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

23 Jul

De ce să alegi un program de facturare care să guverneze schimbările digitale ale afacerii tale?

În alt registru. 5 repere esențiale

Schimbarea de registru spre zona justificării semnificației încheierii de parteneriate cu furnizorii specializați în guvernarea modificărilor de natură digitală ale afacerii tale nu este întâmplătoare și nici lipsită de importanță. Direcțiile trasate constant spre respectarea tuturor modificărilor legate de digitalizarea fiscală a afacerii trebuie să fie însoțite de conștientizarea factorilor decizionali ai afacerii cu privire la aspectul consolidării uneia dintre cele mai importante relații dintr-o afacere: cea cu persoanele specializate în ,,navigarea în apele” digitalizării. Întreg sistemul de navigație și instrumentele de pilotaj (în spectrul digitalizării) sunt apanajul specialiștilor în afara cărora nava (afacerea) ar pluti în derivă. Și chiar dacă această asemănare poate avea o notă abstractă, elementele din această sferă se potrivesc (aproape) perfect peisajului de afaceri.

Pretutindeni pe unde citești, asculți, interacționezi, ești consiliat în vederea maximizării gradului de conformitate fiscală prin respectarea cutumelor legislative aflate în permanentă schimbare. Sunt așadar indicații prețioase care îți oferă tot sprijinul de care ai nevoie pentru atingerea acestui obiectiv semnificativ în viața de antreprenor, și cel care îți asigură continuitatea în spațiul de business. De foarte puține ori ți se spune însă despre importanța relațiilor consolidate în tot acest parcurs. Indiscutabil, menținerea relevanței afacerii și racordarea la modernitatea digitală și fiscală este doar un deziderat în afara acestor colaborări.

Cu toate că această relație de parteneriat este atestată și validată de către toți antreprenorii din câmpul afacerilor autohtone, subiectul este tratat cu superficialitate de către literatura de specialitate economică. Unul dintre principalele motive este faptul că ,,asaltul” de modificări de natură legislativă uneori nu mai lasă spațiu și pentru alte problematici, cel mai adesea egale ca semnificație. În această manieră, propunem să explorăm împreună rațiunile care stau în spatele conturării unei legături de durată cu persoane specializate în spectrul guvernării modificărilor de natură digitală.

Pe scurt!
Realitatea recurenței modificărilor digitale
Lansări legislative conectate la digitalizare
Punctual, reconfigurare de traseu digital
Două variante, o singură opțiune sustenabilă
De ce este esențială o colaborare cu parteneri care gestionează schimbările digitale?

Realitatea recurenței modificărilor digitale

În primul rând, modificările digitale cunosc o frecvență apropiată ca perioadă de timp între apariții cu cele de natură legislativă. Deci acestea nu trebuie omise sau tratate cu superficialitate. Cele mai multe dintre aceste modificări nu pot fi gestionate autonom, motiv pentru care se impune ,,scanarea” potențialului furnizorilor de soluții digitale, care să asiste eficient tranziția spre diverse soluții de digitalizare. Evident, soluții care să se plieze pe o serie de parametrii de funcționalitate ai afacerii conduse de tine.

Lansări legislative conectate la digitalizare

Un aspect deosebit de important de menționat este faptul că ultimele noutăți legislative sunt interconectate la digitalizare. Practic, într-o oarecare manieră, antreprenorii au fost constrânși să realizeze tranziția spre modernitate. Astfel, din constrângere și siliți de împrejurări, antreprenorii au integrat la nivelul afacerii lor aceste instrumente moderne pentru a gestiona toate aceste modificări normative. Și dacă ți se pare nerealistă imaginea obligativității conectării la aceste sisteme, gândește-te la exemplul ulilizării RO e-facturii care a determinat toții contribuabilii la utilizarea unui soft integrat care să asigure o gestionare eficientă a facturilor primite și a celor emise. Ai putea să spui faptul că ANAF a conceput o aplicație pentru emiterea facturii în format xml care să susțină antreprenorii în ralierea la conformitate fiscală din punct de vedere a paradigmei RO e-facturii. Cu toate acestea, cele mai multe companii și-au conturat propriul ghid digital în utilizarea RO e-facturii care se bazează în principal pe instrumente autonome. Motivul este relativ simplu de dedus. Aplicația integrată RO e-factura oferă o liniaritate a procesului de transmitere a facturii în cadrul sistemului precum și de gestionare a celor primite. Practic, o astfel de aplicație oferă siguranță, conformitate fiscală și comprimare a timpului, 3 atribute râvnite frecvent de către antreprenori.

Punctual, reconfigurare de traseu digital

O imagine de ansamblu în ceea ce privește relația digitalizare-norme fiscale arată interdependența acestei legături. Practic, pentru a utiliza sistemul RO e-factura trebuie să apelezi la sisteme digitale. Facturile tipizate și întocmirea manuală a acestora reprezintă filă de istorie. Dependența de sistemele moderne poate induce tulburare în rândul antreprenorilor moderni. Totuși, aceasta este o realitate care nu poate fi tăgăduită. Prezentăm mai jos câteva repere în ceea ce propune această reconfigurare de traseu digital.

Reconfigurare de traseu digital-RO e-factura-utilizare aplicație propusă de către Agenția Națională de Administrare Fiscală sau utilizare aplicație integrată cu sistemul de facturare RO e-factura care să ofere posibilitatea operării în cloud*

*Un trend tot mai frecvent întâlnit în spațiul afacerilor din România este legat de posibilitatea utilizării unei aplicații de gestiune a datelor financiar-contabile în regim cloud, fie că discutăm despre un modul al unei aplicații complexe sau chiar despre un întreg sistem de gestiune a datelor companiei. Programul de facturare oferit de Facturis Online integrat 100% cu RO e-factura urmează trendul modernității prin posibilitatea utilizării acestuia în varianta remote sau online. Fără a face nota exhaustivă printre cele mai importante caracteristici a aplicațiilor care funcționează în cloud este cea legată de posibilitatea accesării acesteia la orice oră, din orice loc. Cu toții știm faptul că profesioniștii contabili petrec multe ore în fața ecranelor. O astfel de oportunitate de eliminare a granițelor legate de timp și de spațiu în ceea ce privește posibilitatea utilizării unui soft de facturare si gestiune stocuri în manieră autonomă din aceste perspective generează o plusvaloare pentru profesioniștii contabili. Această direcție caracterizează viitorul muncii profesionistului contabil.

Reconfigurare de traseu digital-RO e-transport-Utilizare platforma pusă la dispoziție prin intermediul site-ului ANAF pe baza certificatului digital calificat sau utilizare aplicație integrată în cadrul programului de gestiune a datelor financiar-contabile a funcționalității RO e-transport

Și în ceea ce privește această paradigmă a digitalizării fiscale, antreprenorii trebuie să găsească soluții sustenabile și care să asigure creșterea gradului de conformitate fiscală. Furnizorii de soluții digitale care să acopere și această necesitate reprezintă cea mai plauzibilă și eficientă opțiune. Indiferent de compania condusă de tine sub aspectelor diverselor caracteristici.

Două variante, o singură opțiune sustenabilă

În ceea ce privește navigarea schimbărilor de natură digitală în corelație directă cu cele fiscale, contribuabilii au posibilitatea urmării a două direcții: să adreseze autonom aceste modificări sau să apeleze la furnizorii specializați în gestionarea acestora. Cei mai mulți contribuabili însă nu vor apela la prima variantă din multiple rațiuni legate în principal de timpul considerabil investit pentru a asimila maniera de funcționare a acestor platforme și a învăța fluxul de lucru pentru a obține gradul de conformitate fiscală adecvat. Astfel, varianta 2 devine cea mai elocventă pentru optimizarea investiției de timp și a maximizării gradului de conformitate legislativă și fiscală. ,,Transferul de responsabilitate” nu este neapărat o dezicere de la asumarea acestora ci o asigurare asupra obținerii nivelului optim de conformitate fiscală. Asigurare care este obținută pe baza încheierii de colaborări cu furnizori specializați în direcția ,,orchestrării” schimbărilor digitale.

De ce este esențială o colaborare cu parteneri care gestionează schimbările digitale?

Practic, care sunt motivele care stau în spatele alegerii unui furnizor de soluții digitale? De ce este indicat și chiar indispensabil să închei astfel de parteneriate? Fără a face notă exhaustivă, iată mai jos 5 repere esențiale care te pot ghida în alegerea încheierii unui parteneriat:

#1 un furnizor de soluții digitale va ști punctual să adreseze maniera de guvernare a schimbării digitale la care sunt supuse procesele tale de afaceri

Acest aspect este deosebit de important, deoarece asigură premisele investiției eficiente de timp, în sensul în care un plan eficient de customizare a soluțiilor digitale va contribui la adresarea punctuală a problematicii digitale. După o discuție țintită cu furnizorul de soluții digitale, acesta va înțelege cadrul derulării afacerii tale, și va face recomandări punctuale.

#2 un furnizor de soluții digitale va soluționa inconvenientele tehnice în timp util

Nu există sistem eficient în afara apariției diverselor inconveniente. Practic, acestea fac ca eficiența și performanța sistemului să fie asigurate. Cu cât sunt acoperite mai multe nereguli în funcționalitatea sistemului, cu atât parametrii de performanță ai acestuia sunt sporiți. Furnizorii unor astfel de soluții (programare de facturare si gestiune stocuri), care concep integral sistemul vor știi să soluționeze eficient sincopele sistemului, reducându-se, în această manieră, risipa de timp. Este important ca acestea să fie soluționate cu celeritate în așa fel încât să nu fie perturbată derularea proceselor organizaționale. În afara acestor parteneriate, acest aspect este mai dificil de atins.

#3 un parteneriat încheiat cu un astfel de furnizor îți va face viața (antreprenorială) mai ușoară

Fără preocupări cu privire la mentenanță, fără îngrijorare legată de prelungirea abonamentelor ori teamă în legătură cu devansarea tehnologică. Toate aceste aspecte pot fi gestionate mult mai ușor de către un astfel de furnizori de soluții digitale, fără bătăi de cap din partea antreprenorilor.

#4 un furnizor specializat în gestionarea schimbărilor digitale va știi să transpună în practică cerințele contabilului

Din sfera practicii contabile observăm faptul că una dintre cerințele profesioniștilor contabili este ca diversele modificări de natură legislativă să fie transpuse și la nivelul programului de contabilitate. Practic, aceștia doresc promptitudine și profesionalism în integrarea acestora și la nivelul programului cu care ei lucrează. Spre exemplu, dacă apar modificări legate de fondul și structura declarației 301 privind decontul de taxă pe valoare adăugată, acesta trebuie să fie reflectată în cadrul programului de contabilitate astfel încât să nu afecteze conformitatea fiscală a contribuabilului. Practic, persoana responsabilă de aplicația contabilă trebuie să dea dovadă de promptitudine în așa fel încât la momentul apariției modificărilor, acestea să fie reflectate în cadrul aplicației.

#5 un furnizor de soluții informatice va contribui substanțial la propulsarea afacerii tale spre performanța scontată

 Chiar dacă pare un diziderat, ,,instantaneul digital” sau imaginea performanței digitale poate fi realitatea afacerii tale. Cum? Prin conturarea relației de cursă lungă cu un astfel de partener de soluții informatizate. Atunci când discutăm despre performanță digitală ne referim în primul rând la digitalizarea fiscală. Astfel, pe baza unui astfel de parteneriat, încheiat cu acești furnizori, paradigmele digitalizării fiscale vor fi mult mai ușor de gestionat de către compania ta. În această manieră, instantaneul digitalizării fiscale sau ceea ce antreprenorul își propune ca imagine a reușitei procesului nu mai reprezintă un deziderat ci un proces mult mai aproape de realitate.

Acestea sunt doar 5 dintre pilonii care pot susține decizia de a colabora pe termen lung cu un furnizori de soluții informatice/programe de facturare. Evident, nu trebuie să ne rezumăm doar la aceste rațiuni atunci când adoptăm o astfel de decizie.

Prin intermediul acestui material nu propunem o rețetă a perfecțiunii digitale, ci un start at traseului ralierii cu succes la ceea ce propune modernitatea care poate fi completat de către toți antreprenorii și furnizorii de soluții de natură digitală prin propriile recomandări bazate pe experiențele dobândite din câmpul antreprenorial.

 

Referințe principale de informare

  • Autoritatea Națională pentru Securitatea Rețelelor și Sistemelor Informatice, Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică, Ghid practic identificarea furnizorilor de servicii digitale, 2019, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.dnsc.ro/vezi/document/ghid-practic-identificare-fsd.
  • Ordin nr. 599 din 21 iunie 2019 privind aprobarea Normelor metodologice de identificare a operatorilor de servicii esențiale și furnizorilor de servicii digitale, Publicat în Monitorul Oficial nr. 584 din 17 iulie 2019.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

26 Jun

Ce nu trebuie să omiți din postura de utilizator a sistemului RO e-Factura

Din seria Nu trebuie să….

 
Toate articolele noastre surprind îndemnul la acțiune din partea antreprenorilor, cu scopul maximizării gradului de conformitate legislativă, digitală, fiscală și financiar-contabilă. Rareori, și puțin mai atipic, ai contact cu cealaltă față a monedei, și anume să ți se transmită mesajul de a rămâne în inacțiune. Schimbarea registrului vine din necesitatea clarificării anumitor aspecte care nu trebuie întreprinse din postura de utilizator a reformelor digitalizării fiscale. Lista Așa NU poate fi customizată funcție de tipul de fenomen digital fiscal implementat la nivelul companiei tale. Sunt o serie de aspecte de care real nu trebuie să te plafonezi la adoptarea paradigmelor modernității în cadrul proceselor organizaționale, și pentru care din ,,exces de zel” se poate să îți direcționezi focusul.

În acest cadru, considerăm oportun să punctăm și această nuanță a problematicii. Mai cu seamă, dorim să aducem anumite clarificări necesare cu privire la:

Ce nu trebuie să omiți atunci când utilizezi sistemul național RO e-factura

 
Nu mai este nevoie să aducem mențiuni asupra obligativității utilizării sistemului național RO e-factura pe toate cele 3 paliere ale modelelor de afaceri care se pot plia pe tipul de activitate derulat de către compania ta, și anume B2B, B2G și B2C. Sistemul este funcțional de suficient de mult timp pentru ca orice antreprenor să știe cu rigoare acest aspect.

Dacă este antreprenor la început de drum și abia pătrunzi pe drumul antreprenoriatului, nu trebuie să omiți principalii 3 pași pe care trebuie să îi parcurgi pentru a utiliza sistemul:

#1 creează cont în SPV pe CUI-ul firmei pe baza certificatului digital calificat;
#2 conectează-te în sistemul RO e-factura, disponibil prin intermediul site-ului ANAF: https://app.anaf.ro/vdesk/hangup.php3, pe baza certificatului digital calificat, pentru a transmite factura în format acceptat de către aplicație (xml);
#3 integrează sistemul RO e-factura în cadrul aplicației tale de facturare (dacă aceasta permite), pentru a ușura întreg protocolul de transmitere-primire facturi prin intermediul sistemului RO e-factura.

De asemenea, nu trebuie să omiți transmiterea facturilor emise către persoanele fizice în cadrul sistemului RO e-factura, prevedere obligatorie de la începutul acestui an.

Atenție! Nu trebuie să obții cu orice preț un CNP valid al partenerului tău persoană fizică, în locul acestuia poți utiliza o combinație cifrică de 13 zero-uri.

Nu trebuie să…
Uiți de aspectul arhivării facturilor primite prin intermediul sistemului RO e-factura. Cunoști faptul că acestea sunt păstrate în cadrul platformei timp de 60 de zile, după care, responsabilitatea arhivării îți survine ție. Trebuie însă să fii atent la regulile de arhivare. Facturile se arhivează în formatul original care este reprezentat de fișierul xml alături de sigiliul Ministerului Finanțelor. Nu uita faptul că formatul pdf al facturii este utilizat doar pentru a asista procesul de evidență a operațiunii în cadrul evidenței financiar-contabile, însă caracterul de originalitate al documentului nu este redat de formatul pdf al documentului.

Nu trebuie să…
Scapi din vedere termenul legal de transmitere a facturilor emise în relația B2B, B2C ori B2G, și anume cel de maxim 5 zile calendaristice de la momentul emiterii facturii. Astfel, dacă ai emis factura cu data de 19 iunie 2025, nu o încărca peste termenul limită de transmitere, de exemplu cu data de 27 iunie. Nu trebuie să uiți faptul că acest aspect atrage de la sine o serie de sancțiuni.

Nu trebuie să…
Uiți de perioada de grație pentru aplicarea sancțiunilor raportat la nerespectarea prevederilor legate de facturile emise și încărcate în cadrul sistemului RO e-factura pentru relațiile comerciale derulate pe direcția B2C. Astfel, contribuabilii sunt scutiți de aplicarea amenzilor pentru netransmiterea facturii emise către persoanele fizice, până la data de 1 iulie 2025.

Nu trebuie să…
Transmiți în cadrul sistemului RO e-factura bonurile fiscale emise care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate și facturile proforme. Trebuie însă să transmiți facturile simplificate, autofacturile și facturile informative emise în scopuri contabile.

Nu trebuie să…
Utilizezi în mod obligatoriu aplicația de facturare lansată de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (atât în forma simplificată cât și în variantă extinsă). Poți să faci apelul și la infrastructura digitală din cadrul companiei tale, și anume la aplicații de facturare si gestiune stocuri (de ex. Facturis Online sau Facturis desktop instalat pe calculator) special concepute pentru transmiterea automată a facturii emise în cadrul aplicației RO e-factura. De asemenea poți utiliza sisteme integrate cu platforma RO e-factura, pentru asigurarea unui proces facil și transparent privind gestionarea facturilor primite și a celor emise.

Nu trebuie să…
Transmiți facturile emise în sistemul RO e-factura din postura de asociație, fundație, cult, partid politic ori asociație fără scop patrimonial, neînregistrate în scopuri de TVA, în intervalul 1 iunie 2024-30 iunie 2025. De asemenea, nici agricultorii persoane fizice nu au obligația utilizării sistemului în acest interval menționat.

Nu trebuie să…
Uiți faptul că sistemul E-factura te va ajuta să gestionezi documentele care stau la baza operațiunilor de cumpărare/vânzare în așa manieră încât vei putea să asiguri caracterul completitudinii operațiunilor realizate. Dacă discutăm din postura unui contabil, vremurile în care solicitai intens dosarul complet de facturi de achiziție și de vânzare persoanei care se ocupa de evidența primară a companiei au apus odată cu apariția sistemului RO e-factura. Acum, printr-un singur click vei putea să aduci în cadrul programului de gestiune financiar-contabilă toate facturile de achiziție, minimizând astfel riscul de compromitere a înregistrării complete în cadrul contabilității a operațiunilor derulate.

Nu trebuie să…
Uiți faptul că sistemul RO e-factura nu surprinde și documentele de atestare a plăților, respectiv a încasărilor. Astfel, acestea trebuie urmărite distinct, în așa fel încât să asigurăm corectitudinea și transparența operațiunilor de stingere a datoriilor și încasare a creanțelor. Pentru a asigura fluidizarea procesului este bine să menționăm în cadrul facturii încărcate în cadrul sistemului RO e-factura modalitatea de încasare a acesteia, astfel încât partenerul să fie informat în prealabil. De asemenea, facturile primite de la partenerii tăi vor cuprinde și mențiuni asupra manierei de achitare a datoriei, iar tu, ca persoană responsabilă de gestiunea financiar-contabilă a companiei vei știi cum să te raportezi la procesul de înregistrare a aspctelor legate de plată în cadrul contabilității.

Nu trebuie să…
Omiți anumite erori identificate la momentul încărcării facturii în cadrul sistemului RO e-factura. Există posibilitatea identificării unor aspecte eronate la momentul emiterii facturii și încărcării acesteia în cadrul sistemului. Este recomandat să identifici aceste erori și să le soluționezi cu celeritate astfel încât procesul declarativ să nu fie compromis.

Nu trebuie să…
Uiți de atributul interoperabilității datelor transmise în cadrul sistemelor digitalizării fiscale. Cel puțin teoretic, datele transmise de tine în cadrul sistemului RO e-factura, RO e-case de marcat electronice fiscale, RO e-transport sunt transpuse asupra fenomenului RO e-TVA. De corectitudinea procesului de transpunere a datelor tranzacțiilor tale reflectate prin intermediul facturilor emise în RO e-factura depinde gradul de corectitudine a precompletării decontului (P300). Incidențele unui grad scăzut de interoperabilitate a datelor sunt semnificative și sunt urmate de transmiterea unor justificări ale diferențelor existente către organele competente. Astfel, dacă într-o perioadă de referință, raportul care surprinde datele încărcate în cadrul RO e-factura nu corespunde cu cele evidențiate în cadrul RO e-TVA, vei primi din partea ANAF o Notificare de conformare RO e-TVA prin care ți se vor solicita explicații ale existenței diferențelor. Un proces deloc simplu și care solicită un fond de timp considerabil.

Chiar dacă seria Nu trebuie să…, poate induce antreprenorului un disconfort emoțional prin existența unei negații în abordare, raportat la utilizarea sistemului RO e-factura, aceste aspecte pot contribui la clarificarea anumitor incertitudini asupra cărora antreprenorii nu dețin controlul adesea.

 

Referințe principale de informare

  • Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.
  • Ordonanță de urgență nr. 138 din 4 decembrie 2024privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

17 Jun

Memento RO e-Factura. Paradigma digitală ce nu poate trece în modul stand by

Anul 2025 și numeroasele modificări propuse pentru mediul de afaceri cu privire la paradigma RO e-SAF-T au pus în umbră fenomene asupra cărora unii antreprenori cred că dețin cu desăvârșire controlul. Sunt totuși o serie de aspecte din sfera digitalizării fiscale asupra cărora nu se poate așterne pasivitatea manifestată din partea utilizatorului, nici chiar în momentul în care ai impresia că stăpânești totul. Nu trebuie să scăpăm din vedere faptul că un moment de neatenție te poate costa conformitate fiscală. Unul dintre fenomenele care trebuie ținute permanent sub observație, atât din punct de vedere a modificărilor legislative cât și ca manieră de utilizare este reprezentat de sistemul RO e-Factura. Pe un fundal economic dominat de suprasaturație informațională, lipsește adesea cunoașterea. Iar acest lucru produce disconfort până și unui antreprenor pasionat, implicat și foarte bine informat. Dacă te întrebi cum poate să nu existe cunoaștere pe un fond al informației masive, ei bine, prin asimilarea insuficientă sau chair eronată a manierei de punere în practică a informațiilor.

Chiar dacă anul 2025 a adus cu sine o serie de noi obligații declarative, este important să menții ritmul constanței atunci când vine vorba despre cadrul complex care marchează fundalul pe care se derulează procesele tale organizaționale.

Situațiile atât de complexe din practica tranzacțională fac ca nevoia de informare să fie un must to do al oricărui antreprenor. Astăzi ne vom opri din nou în dreptul fenomenului RO e-Factura, pentru a expune o serie de spețe practice din ceea ce propune utilizarea sistemului, raportat la cerințele actuale. Îți propunem așadar o culegere de spețe rezolvate din sfera RO e-facturii care se conturează ca un memento al sistemului cu rol în reiterarea aspectului necesității menținerii permanente a pulsului modificărilor în această arie.

Pe scurt!
Categorii de contribuabili obligați la utilizarea sistemului RO e-factura începând cu data de 1 iulie 2025
Obligativitatea transmiterii facturilor simplificate în cadrul RO e-facturii
Sancțiuni ale netransmiterii facturilor emise în relația B2C în RO e-factura. Perioada de activare a amenzilor
 

Culegere de spețe soluționate din sfera RO e-facturii

 

1. Care sunt categoriile de contribuabili care sunt obligați la utilizarea sistemului RO e-factura începând cu data de 1 iulie 2025?

Cu toții cunoaștem faptul că au existat perioade de ,,răgaz” pentru antreprenori în ceea ce privește aplicarea reglementărilor RO e-Factura pentru anumite categorii de contribuabili. A fost o perioadă necesară pentru adaptarea la cerințele paradigmei și customizarea aplicațiilor de facturare utilizate în sensul integrării cu RO e-Factura. În acest sens, au existat unele excepții cu caracter temporar de la transmiterea facturilor emise în cadrul sistemului.

Pentru ce categorii de contribuabili s-au aplicat aceste reglementări și care a fost orizontul de timp pentru excepție? De pildă, asociațiile și fundațiile, partide politice, culte, asociațiile fără scop lucrativ/patrimonial, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, nu le survine obligația transmiterii facturilor emise în cadrul sistemului RO e-factura, în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025. Iar dacă acestea nu au optat opțional pentru utilizarea sistemului RO e-factura anterior datei de 1 iulie 2025, trebuie să o facă până la această dată (pentru categoriile de entități menționate mai sus și care derulează activitatea economică).

O altă categorie exceptată temporar de la transmiterea facturilor în cadrul sistemului este reprezentată de agricultorii persoane fizice. Astfel, aceștia nu au obligația transmiterii facturilor emise în cadrul sistemului în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025. Acestea au putut totuși opta pentru utilizarea sistemului prin înregistrarea opțională în cadrul Registrului RO e-Factura. Începând cu data de 1 iulie 2025, se activează obligativitatea utilizării platformei și de către aceste categorii de contribuabili, pe baza înscrierii în cadrul Registrului RO e-factura obligatoriu. Astfel, de exemplu, dacă soliciți înscrierea în cadrul registrului la data de 25 iunie 2025, în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării vei primi confirmarea înscrierii în cadrul registrului.

O ultimă categorie care a beneficiat de această excepție de la regula principală a utilizării sistemului este reprezentată de livrările de bunuri și prestările de servicii efectuate de către institutele/centrele culturale ale altor state care își derulează activitatea pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale.

Un aspect de care trebuie să ții cont dacă faci parte din categoria contribuabililor menționați mai sus este legat de obligativitatea înscrierii în cadrul Registrului E-factura opțional (înainte de termenul limită) sau obligatoriu (după termenul limită), pentru transmiterea facturilor emise.

2. Facturile simplificate se transmit în cadrul sistemului RO e-factura? Care este diferența dintre cele două tipuri de facturi, și anume factura clasică și factura simplificată?

Un element de noutate cu privire la utilizarea sistemului RO e-Factura este legat de obligativitatea transmiterii facturilor simplificate prin intermediul platformei începând cu data de 1 ianuarie 2025, pe direcția B2B și B2C. Excepția de la regulă este reprezentată de bonurile fiscale emise ce îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate. Una dintre cele mai importante diferențe între factura normală și cea simplificată este redată de conținutul acestora. Factura simplificată cuprinde mult mai puține elemente decât factura normală. Iar dacă vrei să afli mai multe despre aceste diferențe te invităm să lecturezi articolul nostru pe această temă, prin accesarea următorului link: https://ro-efactura.ro/factura-simplificata-reperare-pe-traseul-ro-e-facturii/. Cert este faptul că, facturile simplificate se încarcă în cadrul sistemului RO e-factura începând cu data de de 1 ianuarie 2025.

3. Se aplică sancțiuni pentru netransmiterea facturilor emise pentru persoanele fizice în cadrul platformei RO e-factura?

Toți utilizatorii platformei RO e-Factura cunosc obligativitatea utilizării sistemului în relația de tip B2C începând cu data de 1 ianuarie 2025. Unii antreprenori însă nu s-au racordat la această noutate, motiv pentru care se întreabă dacă există repercusiuni ale nerespectării prevederii. Răspunsul este că da, există amenzi aplicabile pentru omiterea prevederii. Totuși a existat o perioadă de grație pentru nerespectarea normelor legislative aferente. Astfel, art. 13^2, lit. d) din cadrul OUG 120/2021 specifică amânarea amenzii pentru nerespectarea transmiterii facturii emise către persoanele fizice (B2C) în cadrul sistemului RO e-factura, până la data de 1 iulie 2025. Care sunt sancțiunile aplicabile după această dată pentru nerespectarea normelor în vigoare? Conform art. 13^2, alin. 3, pentru marii contribuabilii, amenda este de la 5000 la 10 000 de lei, pentru contribuabilii mijlocii, se percep amenzi care pornesc de la 2500 de lei și pot ajunge la 5000 de lei, iar pentru celelalte categorii de contribuabili precum și pentru persoanele fizice amenda este cuprinsă între 1000 și 2500 de lei.  

Din postura de antreprenor nu vei avea niciodată timp să te plictisești. Doar raportat la utilizarea sistemului RO e-factura intervin cu o regularitate constantă o serie de modificări la care trebuie să iei aminte pentru a păstra nivelul de conformitate fiscală. Nu poți să rămâi în inacțiune. Aceasta te poate costa relevanță fiscală și poate atrage după sine expunerea la o serie de amenzi. În această manieră, este important să înveți faptul că informarea permanentă este unul dintre principalele aspecte care va asigura continuitatea afacerii tale, indiferent dacă este vorba despre fiscalitate, digitalizare ori alte aspecte financiar-contabile sau de orice altă natură din cadrul companiei tale.

 

Referințe principale de informare

  • Ordonanța de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică ro e-factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale, publicat în Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024.
  • Ordonanța de urgență nr. 138 din 4 decembrie 2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, publicat în Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024.
  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

09 Apr

Factura informativă. Cum ne raportăm la acest aspect în context RO e-factura?

Te afli la sute de kilometri de linia de start a maratonului implementării RO e-Facturii. Parcursul ți se pare anevoios, pauzele de ,,hidratare” alimentează și mai mult dorința de atingere a liniei de sosire. Provocările nu par să te ocolească. Sentimentul copleșitor de imposibilitate a continuării cursei este tot mai intens. Zecile de noutăți cu privire la utilizarea sistemului par interminabile. Fiecare popas de asimilare a modificările pare o gură de aer proaspăt care îți dă elan pentru a continua cursa. În tot acest demers, rolul nostru s-a identificat pe direcția multiplicării acestor pauze de reflecție pentru a asimila eficient schimbarea și a facilita implementarea diverselor modificări. De la conștientizarea rolului diverselor documente de evidență primară pe traseul paradigmelor digitalizării fiscale la contrastarea celor mai importante modificări cu privire la utilizarea sistemului.

O altă pauză informativă din parcursul modificărilor survenite în structurile organizaționale sub impactul implementării paradigmelor digitale se realizează în jurul conceptului facturii informative. De la bun capăt este bine să cunoaștem faptul că factura informativă nu este menționată de către legislația în vigoare. Nu apar mențiuni cu privire la definirea, rolul și scopul acesteia. Totuși de ce factura informativă reprezintă totuși un reper din traseul utilizării sistemului RO e-Factura? Te invităm să parcurgi materialul de mai jos pentru a te pune în legătură cu aspectele importante legate de factura informativă.

Pe scurt!
Ce este factura informativă și care este rolul său în circuitul informațional al documentelor de evidență primară?
Cum este structurată factura informativă și care este conținutul acesteia?
Care sunt aspectele de care trebuie să țină cont contribuabilii la emiterea facturii informative în scopuri contabile?
Care este consecința marcării eronate a facturii emise la bonul fiscal (factura informativă emisă în scopuri contabile)?

Ce este factura informativă și care este rolul său în circuitul informațional al documentelor de evidență primară?

Așa cum menționam anterior, literatura de specialitate și legislația economico-financiară nu aduce mențiuni clare cu privire la factura informativă. Acest termen apare corelat strict la utilizarea sistemului RO eFactura. Totuși, factura informativă în scopuri contabile este emisă în conformitate cu prevederile legislative. Astfel, emiterea acesteia este justificată de:

  • livrări de bunuri și prestări de servicii către populație, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, precum și pentru aceleași operațiuni efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcționează exclusiv pe baza de plăți cu cardul;
  • livrări de bunuri și prestări de servicii furnizate către beneficiari persoane neimpozabile, altele decât persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fără nominalizarea cumpărătorului, cum ar fi: acces pe bază de bilete la diverse spectacole, transportul persoanelor pe bază de bilete de călătorie ori abonamente;
  • livrări de bunuri și prestări de servicii furnizate către beneficiari persoane neimpozabile, altele decât persoane juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului identificarea beneficiarului, cum ar fi, de exemplu: servicii de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate, servicii de reîncărcare telefonică a cartelelor telefonice preplătite etc.
  • facturi de decontare a plăților efectuate în numele și în contul clientului.

Pentru toate cele 3 situații concrete prezentate mai sus, nu există obligativitatea emiterii facturii decât la solicitarea beneficiarului. Astfel, factura informativă este un document utilizat în scopuri contabile în vederea reflectării livrărilor pentru care există obligația emiterii facturii doar la solicitarea beneficiarului.

Codul utilizat pentru încărcarea documentului în cadrul sistemului național RO e-factura este 751

Cum este structurată factura informativă și care este conținutul acesteia?

Conform legislației RO e-factura, a Standardului internațional de facturare electronică SR EN 16931-1 și a altor norme legislative autohtone, printre principalele elemente ale unei facturi informative se numără:

  • datele de identificate cu privire la cumpărător și furnizor (denumire, adresa, codul de identificare fiscală sau codul de înregistrare în scopuri de TVA etc.);
  • numărul de ordine care identifică factura în mod unic (conform reglementărilor Codului Fiscal art. 319, alin. 20, lit. a);
  • data emiterii facturi informative în scopuri contabile;
  • informații legate de bunurile livrate ori serviciile prestate (preț, cantitate, unitate de măsură etc.);
  • totalurile documentului (cuprinde informații legate de valoarea netă a produselor și serviciilor, valoarea TVA-ului, valoarea totală a documentului etc.;
  • mențiuni cu privire la atributul informativ al facturii emise în scop contabil (Factură informativă în scop contabil), documentul va include și mențiuni cu privire la documentele care au stat anterior la baza livrării bunurilor ori prestării serviciilor (Factura încasată cu bon fiscal).

Atenție! Una dintre practicile uzuale cu privire la utilizarea codului 751 Factura în scopuri informative este reprezentat de facturile emise la bonurile fiscale. Marcarea acestora prin această combinație de 3 cifre este esențială pentru a asigura cadrul conturării corecte a decontului precompletat de TVA.

Care sunt aspectele de care trebuie să țină cont contribuabilii la emiterea facturii informative în scopuri contabile?

Atunci când emitem factura informativă în scopuri contabile, trebuie să ținem cont de o serie de reguli care conferă caracterul corectitudinii acesteia. Care sunt concret aceste reguli care trebuie respectate? În principiu, factura informativă trebuie să îmbrace caracterul complexității cu privire la detaliile tranzacției. De asemenea, o premisă importantă de care trebuie să ținem cont atunci când discutăm despre emiterea unei facturi informative în scopuri contabile este legată de termenul de emitere. Un element relativ nou relaționat la data emiterii facturii la bonul fiscal este surprins prin intermediul Hotărârii nr. 355 din 20 aprilie 2023 privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003. Acest document modifică art. 2 din cadrul Normelor metodologice aferente OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale care fixează faptul că factura emisă la bonul fiscal este întocmită la data eliberării bonului fiscal. Ulterior emiterii acesteia, contribuabilul deține obligația transmiterii documentului în cadrul sistemului național RO e-factura, în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii.

Deci, reține două elemente de fond care asigură corectitudinea facturii informative în scopuri contabile: detalii corecte ale tranzacției și data emiterii care să corespundă cu data eliberării bonului fiscal.

Care este consecința marcării eronate a facturii emise la bonul fiscal (factura informativă emisă în scopuri contabile)?

Așa cum menționam anterior, există o serie de implicații ale marcării corecte/incorecte în ceea ce privește factura informativă emisă în scopuri contabile. Iată alăturat, concret care sunt aceste implicații. În principal, discutăm despre impactul deținut asupra preluării datelor în cadrul decontului precompletat de TVA. Dacă în toate situațiile care necesită codificarea facturii prin 751, documentul este codificat corect, atunci formularul P300 va conține date corecte.

Din graficul alăturat, reiese faptul că este important să acordăm atenție manierei de codificare a facturii informative. O pondere semnificativă a contribuabililor atribuie codul greșit facturii informative, aspect care are dublă implicație: în primul rând factura încărcată în cadrul RO eFacturii nu reflectă realitatea tranzacției economice și în al doilea rând, veniturile aferente operațiunii vor fi dublate în cadrul decontului precompletat de TVA. Astfel, respectarea cosntrângerilor legate de codificarea facturile în cadrul sistemului RO e-factura este esențială pentru a evita posibilele erori care pot să apară precum și a dublării informațiilor.

În această manieră, este important să analizăm atent tranzacția derulată în vederea codificării corecte a acesteia. În acest fel, nu va fi periclitată acuratețea datelor transmise prin intermediul RO e-facturii, și implicit în cadrul sistemului RO e-TVA. În altă ordine de idei, o preluare eronată sau dublată a acestor date atrage după sine o muncă intensă din partea personalului departamentului financiar-contabil în vederea conturării justificărilor diferențelor dintre formularul D300 și P300.

Precum menționam pe parcursul materialului, dacă vei dori să afli informații cu privire la rolul și scopul facturii informative în cadrul procesului de evidență primară, cel mai probabil vei fi surprins de faptul că nu vei găsi foarte multe detalii în acest sens. De exemplu, pe baza instrumentului Google Trends putem să afirmăm faptul că în ultimul an căutările în sfera RO e-facturii au fost nule din punct de vedere a sintagmei factura informativă. Singurele asocieri cu subiectul sunt redate de căutări raportate la codul 751, care este asociat facturii informative emise în scopuri contabile. Dacă ne referim strict la sintagma ,,E-factura cod 751”,  ca urmare a căutărilor pe internet, aceasta generează un număr de maxim 100 de rezultate în perioada 1-7 septembrie 2024. Aceasta corespunde cu perioada imediat succesoare celei în care au intrat în aplicabilitate sancțiunile ca urmare a nerespectării reglementărilor în vigoare cu privire la aspectele RO e-Facturii.

În ceea ce privește responsabilitatea antreprenorilor, aceștia trebuie să se asigure asupra corectitudinii datelor transmise prin intermediul facturii informative având în vedere acuratețea acestora și codificarea conform reglementărilor specifice. Toate acestea, pentru a asigura preluarea corectă a datelor atât în cadrul RO e-facturii cât și la nivelul sistemului RO e-TVA și a asigura transparența și a nu periclita interdependența conformă a datelor transmise.

 

Referințe principale de informare

  • Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Ghid de utilizare a codurilor dedicate tipurilor de facturi, a diverselor categorii de TVA, precum și a altor reguli, în sistemul național privind factura electronică RO eFactura, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Ghid%20cod%20facturi_final%20v2.9.pdf
  • Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
  • Rentrop & Straton, E-FACTURA în 50 de întrebări și răspunsuri, Material în format electronic.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

27 Mar

Reperarea autofacturii pe traseul sistemului național RO e-Factura

Unul dintre documentele a cărui rol se menține pe traseul facturării electronice redefinit semnificativ sub egida sistemului național RO e-Factura este reprezentat de autofactura. Pe traseul remodelării procesului de facturare sub apanajul paradigmei informaționale RO efactura un alt reper de o semnificație majoră este reprezentat așadar de acest document. Clarificările legate de impactul reformelor digitale asupra documentelor de evidență primară sunt necesare. Cei mai mulți antreprenori, cuprinși de valul schimbărilor și învăluiți de teama dificultății implementărilor nu reușesc să repereze în noul cadru cele mai uzuale documente care atestă activitatea financiar-contabilă a entității. Astfel, întrebările inevitabile din mintea oricărui antreprenor responsabil de gestionarea eficientă a schimbării gravitează în jurul modului în care aceste documente pot fi utilizate corect în noul tablou conturat de schimbare digitală fiscală.

Materialul de astăzi se oprește în dreptul unei reper important din traseul RO eFacturii, și anume autofactura. Care este rolul documentului pe fondul implementării paradigmei? Se modifică scopul pentru care acesta a fost introdus în circuitul informațional al documentelor de evidență primară a entității? Care sunt obligațiile contribuabililor cu privire la emiterea autofacturii pe fundalul creionat de paradigma digitalizării fiscale? Acestea, precum și alte puncte de interes referitor la problematica propusă vor fi contrastate în cele ce urmează.

Pe scurt!
Ce este autofactura și care sunt împrejurările care ocazionează întocmirea acesteia?
Care sunt principalele elemente care trebuie conținute de către autofactură?
Cum este transpusă autofactura în limbajul paradigmei RO e-factura?
La subiect. Întrebări și răspunsuri

Ce este autofactura și care sunt împrejurările care ocazionează întocmirea acesteia?

Nu putem să demarăm acțiunile privind explorarea reperării autofacturii pe traseul conturat de noua paradigmă a facturării electronice, fără a cunoaște concret semnificația și rolul documentului în viața evidenței primare a companiilor.

Conform art. 319, alin. 20, lit. k), autofactura este documentul emis de către beneficiarul bunurilor și al serviciilor în numele și în contul furnizorului. Autofactura este astfel un document care contribuie la gestionarea eficientă a taxei pe valoare adăugată, deținând o notă fiscală în cadrul procesului financiar-contabil al entității.

Codul fiscal prevede 4 situații specifice care ocazionează întocmirea autofacturii. Iată mai jos, concret, situațiile care conduc la întocmirea autofacturii:

  • se desființează parțial sau total un contract care a avut drept obiect livrarea de bunuri ori prestarea de servicii și a fost emisă o factură de avans, însă nu a fost efectuată livrarea efectivă a acestora;
  • pentru refuzul total sau parțial cu privire la cantitatea, calitatea ori prețul bunurilor livrate ori a serviciilor prestate, precum și în situația desființării totale ori parțiale a contractului pentru livrarea sau prestarea în cauză ca urmare a unui acord scris între părți sau ca urmare a unei hotărâri judecătorești definitive/definitive și irevocabile, după caz, sau în urma unui arbitraj;
  • în situația în care se acordă reduceri de preț după momentul livrării bunurilor ori a prestării serviciilor;
  • în cazul în care sunt returnate ambalajele (pentru cele care circulă prin facturare) în care au fost expediate mărfurile de către cumpărători;
  • în cazul reducerilor de preț, evenimentul care generează obligația emiterii autofacturii apare la momentul la care clientul beneficiază de reducere.

Situațiile de mai sus privind emiterea autofacturii sunt valabile atunci când furnizorul nu emite factura de corecție.

Atenție! Cum procedăm în situația în care ulterior emiterii autofacturii primim factura emisă de la același furnizor cu datele de identificare cuprinse în cadrul autofacturii emise?

Normele metodologice din cadrul Codului Fiscal aduce precizări cu privire la acest aspect, în sensul în care dacă furnizorul emite ulterior factura pentru aceeași ajustare și deținând aceeași valoare, se face referire la autofactura emisă, fără ca aceasta să genereze efecte asupra ajustării taxei deductibile.

Atenție! Autofactura emisă pentru livrări de bunuri sau prestări de servicii trebuie emisă doar dacă operațiunile în cauză sunt taxabile și doar în scopul taxei, fără alte scopuri adiacente sau complementare.

Care sunt principalele elemente care trebuie conținute de către autofactură?

La fel ca factura obișnuită, autofactura trebuie să conțină o serie de 8 elemente cu caracter obligatoriu, prin care se remarcă:

  • numărul facturii și data emiterii acesteia;
  • datele de identificare ale furnizorului (nume, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA);
  • datele de identificare ale cumpărătorului (nume, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA);
  • aspecte descriptive cu privire la bunurile livrate și serviciile prestate (denumirea acestora);
  • valoarea bunurilor și a serviciilor (exclusiv taxa) și cota de taxă aplicabilă;
  • valoarea taxei colectate.

Cum este transpusă autofactura în limbajul paradigmei RO e-Factura?

Principala întrebare adresată de către antreprenori în contextul inovativității digitale este legată de obligativitatea transmiterii autofacturii în cadrul platformei naționale RO e-factura. Este sau nu un aspect cu caracter de obligativitate? Pentru a aduce clarificări asupra problematicii, vom face apelul la actul normativ principal ce reglementează aspectele legate de facturarea electronică în context RO eFactura, și anume OUG 120/2021 cu privire la administrarea, funcționarea și implementarea sistemului RO efactura. Astfel, articolul 10^4 menționează faptul că autofacturile emise de către persoanele impozabile stabilite în România conform reglementărilor în vigoare sunt considerate facturi emise în relația de tip B2B. Prin urmare, și autofacturile se subscriu regulilor cu privire la utilizarea sistemului național RO e-Factura, prin obligativitatea încărcării acestora în cadrul sistemului.

Ghidul de utilizare a codurilor dedicate tipurilor de facturi care trebuie încărcate în cadrul sistemului național RO e-Factura, face trimitere la combinația cifrică 389 pentru a marca autofactura (self-billed invoice). Din perspectiva informațiilor prezentate în cadrul ghidului, autofactura reprezintă factura emisă în numele și în contul furnizorului sau documentul emis în situații specifice de autofacturare. Iată mai jos situațiile concrete, prezentate prin intermediul ghidului cu privire la conjuncturi specifice care dictează necesitatea transmiterii autofacturii în RO e-factura.

Există două situații care impun utilizarea acestui cod în cadrul sistemului. Acestea pot fi vizualizate în imaginea alăturată.

Atenție! Pentru a putea emite autofactura este esențial să existe în prealabil un acord scris între părți prin care este prevăzută această procedură de facturare. Conform pct. 96, alin. (1) din cadrul Normelor metodologice ale Legii nr. 227/2015, acordul prealabil face trimitere la acordul încheiat înaintea începerii procedurii de facturare de către client în numele furnizorului. De asemenea, este important să apară în cadrul documentului mențiuni cu privire la autofactură, conform Codului Fiscal, art. 319, alin. (20), pct. (k). Astfel, nu este suficientă doar acțiunea de codificare a documentului conform combinației cifrice aferente autofacturii. Pentru a respecta reglementările în vigoare, soluția tehnică în contextul facturării electronice este adăugarea secțiunii BT-22 Comentariu în factură care face posibilă completarea cu mențiunile necesare. În situația în care autofactura face referire la livrări sau prestări asimilate, atunci nu sunt necesare mențiuni cu privire la înscrierea în cadrul documentului a sintagmei autofactură.

La subiect. Întrebări și răspunsuri despre autofactura

Întrebare: Există obligativitatea transmiterii autofacturii în RO e-factura?
Răspuns: Da

Întrebare: Care este codul aferent autofacturii care marchează documentul în e-Factura?
Răspuns: 389-Autofactura

Întrebare: Cine este reponsabil de transmiterea autofacturii în cadrul RO e-Factura?
Răspuns: Emitentul autofacturii

Întrebare: Autofacturile emise pentru achiziții de la persoane fizice din România trebuie transmise în cadrul RO e-Factura?
Răspuns: Da.

Întrebare: Autofacturile emise pentru achiziții de la persoane fizice din Spania trebuie transmise în cadrul RO e-Factura?
Răspuns: Nu.

Întrebare: Autofacturile emise mai pot fi gestionate doar în Excel sau de mână?
Răspuns: Nu.

Întrebare: Există și situații în care autofactura emisă nu este obligatoriu a fi încărcată în cadrul RO e-factura?
Răspuns: Da. De exemplu, pentru achizițiile intracomunitare de bunuri pentru care furnizorul nu a emis factura până la data de 15 a lunii următoare. Situația este similară pentru transferul intracomunitare asimilat livrărilor intracomunitare de bunuri.

În final, ceea ce trebuie să reținem ca urmare a parcurgerii traseului reperării diverselor documente de evidență primară pe mapa digitalizării fiscale conturată sub amprenta RO e-facturii este faptul că cele mai multe dintre aceste documente își mențin poziția de relevanță, reinventându-și rolul precum și circuitul informațional. La fel stau lucrurile și cu autofactura. Aceasta rămâne un reper al traseului digitalizării fiscale în context RO e-Factura, aspect care responsabilizează utilizatorii la conformitate fiscală în ceea ce privește circumstanțele concrete care presupun utilizarea acestui document.

 

Referințe principale de informare

  • Rentrop & Straton, E-FACTURA în 50 de întrebări și răspunsuri, Material în format electronic.
  • Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015.
  • Agenția Națională de Administrare Fiscală, Ghid de utilizare a codurilor dedicate tipurilor de facturi, a diverselor categorii de TVA, precum și a altor reguli, în sistemul național privind factura electronică RO eFactura, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Ghid%20cod%20facturi_final%20v2.9.pdf

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

20 Mar

E-factura des (cifrată). Data exigibilitate (BT-7, BT-8) Episodul II

Din episodul anterior….https://ro-efactura.ro/e-factura-des-cifrata-data-exigibilitate-bt-7-bt-8-episodul-i/

Odată cu apariția RO efacturii, problematica descifrării tainelor sistemului se află permanent în atenția antreprenorilor. Unul dintre aceste aspecte cu incidență asupra altor sisteme de digitalizare fiscală este legat de completarea corectă a câmpurilor specifice sistemului RO e-Facturii. În cadrul episodului anterior am pătruns în universul descifrării codurilor BT-7 și BT-8 cu informații legate de semnificația datei de exigibilitate a TVA, semnificația codului BT-7 și circumstanțe concrete care necesită utilizarea acestuia. Continuăm călătoria informațională cu aspecte legate de codificarea facturii prin BT-8 precum și cu evidențierea unui exemplu concret care ocazionează utilizarea celor două coduri de importanță majoră pentru oglindirea acurateței datelor declarate prin E-factura și reflectate de RO e-TVA.

Pe scurt!
Incidențe trasate de diferențe…
Codul datei de exigibilitate a taxei pe valoarea adăugată (BT-8) de (codificat)
Exemplu de bună conduită
În esență…

Incidențe trasate de diferențe…

Deoarece există o legătură de directă proporționalitate între RO eTVA și celelalte paradigme ale digitalizării fiscale, utilizarea adecvată a celor din urmă este esențială pentru a asigura precompletarea corectă a decontului P300. Cum putem vizualiza această relație de directă proporționalitate între paradigmele digitalizării fiscale și RO e-TVA? Cu cât crește acuratețea datelor declarate prin intermediul RO e-facturii, RO e-transport, RO e-case de marcat electronice fiscale, cu atât sporește aspectul corectitudinii cu privire la conturarea decontului precompletat. De exemplu, completarea câmpului BT-7 manifestă incidență asupra decontului precompletat de TVA pe baza considerării doar a acelor facturi care au data exigibilității în luna aferentă decontului. Evident, pentru determinarea exigibilității TVA-ului în cadrul sistemului se ține cont și de alte câmpuri completate, spre exemplu, câmpul BT-72 (data reală a livrării), câmpul BT-2 (data emiterii).

Ceea ce trebuie să luăm în considerare este atenția acordată completării corecte și complete a câmpurilor cu privire la toate aceste date solicitate prin intermediul platformei.

De asemenea, diferențele redate de omiterea acestor detalii, creează discrepanțe între decontul de TVA depus de către companie și cel precompletat. Acest aspect conduce la muncă în plus pentru departamentul financiar-contabil pentru a justifica toate aceste diferențe pe baza completării Notei justificative la Notificarea de conformare RO e-TVA.

Codul datei de exigibilitate a taxei pe valoarea adăugată (BT-8) de (codificat)

Cu privire la codul datei de exigibilitate a taxei pe valoare adăugată (BT-8) acesta face referire la 3 aspecte, și anume: data emiterii facturii, data livrării efective și data plății. Cele două coduri, BT-7 (data de exigibilitate a taxei pe valoare adăugate) și BT-8 (codul datei de exigibilitate privind taxa pe valoare adăugată) sunt reciproc exclusive. Conform specificațiilor tehnice și de utilizare ale elementelor de bază ale facturii electronice-RO_CIUS, precum și a regulilor operaționale specifice, codul BT-8 corespunde codului BR-RO-040, și trebuie să îndeplinească codurile din UNTDID 2005 acceptate, și anume:

  • 3 – data emiterii facturii,
  • 35 – data reală a livrării și
  • 432 – suma plătită în acea zi.

Astfel, este nevoie să evaluăm situația privitoare la decalajul dintre data emiterii facturii, respectiv a livrării bunurilor, prestării serviciilor, executării lucrării și momentul în care intervine exigibilitatea taxei.

În această manieră, rezolvarea tehnică la o problematică nuanțată de caracterul fiscalității este redată de completarea celor două coduri regăsite în secțiunea referitoare la informațiile generale care guvernează tranzacția ce ocazionează încărcarea facturii în cadrul sistemului RO e-Factura.

Utilizarea corectă a codului BT-7 sau BT-8 în contexte specifice dictate de specificul domeniului de activitate și de tranzacția în sine, are incidențe pozitive atât asupra utilizării corecte a sistemului RO eFactura cât și asupra precompletării în parametrii optimi a decontului P300.

Nu trebuie să omitem faptul că este semnificativ ca softul de facturare să permită completarea explicită a câmpurilor care au legătură cu exigibilitatea taxei pe valoare adăugată, și anume: data livrării, perioada de facturare și data exigibilității TVA-ului. Acestea manifestă rezonanță semnificativă asupra paradigmei RO e-TVA. Adevărul din practica tranzacțională este că un număr redus de antreprenori utilizează corect toate elemente specifice facturii electronice care trebuie încărcată în cadrul sistemului național.

Exemplu de bună conduită

Prin prisma specificului activității, o entitate prestează servicii pentru care exigibilitatea TVA intervine în luna viitoare celei în care este emisă factura către client. Conform prevederilor legale enunțate pe parcursul acestui material, faptul generator al TVA intervine în luna februarie a anului 2025, în timp ce factura este emisă și încărcată în cadrul sistemului RO e-Factura în 13 martie 2025 (respectând regula cu privire la emiterea documentului până în data de 15 a lunii următoare). Decontul de taxă pe valoare adăugată precompletat (P300) aferent lunii februarie nu corespunde cu datele transmise de către entitate prin intermediul decontului depus de către aceasta (D300). Diferențele se remarcă le secțiunea Livrări de bunuri și prestări de servicii taxabile cu cota de 19%. Acest aspect intervine pe fondul decalajului legat de data în care intervine exigibilitatea TVA-ului și cea în care a fost emisă factura, și implicit încărcată în cadrul sistemului. Ce ar trebuie să facă contribuabilul pentru a se conform fiscal din punct de vedere a corelației dintre P300 și D300?

Răspuns: Pentru soluționarea problematicii și corelarea corectă a datelor transmise prin intermediul sistemului RO e-Factura și RO e-TVA vom face apelul la utilizarea câmpurilor BT-7 și BT-8 astfel:

  • BT-7 marchează momentul faptului generator (ultima zi a lunii în care intervine exigibilitatea taxei). Acest cod marchează data la care TVA devine exigibilă. În cazul de față, BT-7 va fi completat cu data de 28 februarie 2025.
  • BT-8 se completează cu unul dintre codurile din UNTDID 2005 acceptate (enumerate mai sus). Cel mai potrivit cod pentru tranzacția specificată în speță este 35 (Data reală a prestării serviciului). Acesta corespunde cu momentul prestării efective a serviciului. În acest fel, tranzacția este corelată cu decontul de TVA aferent lunii respective.

Deoarece există o corelație între datele completate prin intermediul RO e-factura, decontul depus de către contribuabil și decontul precompletat, este bine să ținem cont de aceste două elemente care odată utilizate corect sunt transpuse corespunzător la nivelul decontului precompletat de TVA.

În esență…

Frecvent, utilizarea sistemului național RO eFactura se realizează în mod superficial, fără a ține cont de esență, de elementele de detaliu care pot influența semnificativ acuratețea datelor transmise și relația de interdependență cu alte paradigme, precum este decontul precompletat de TVA. Decodificarea tainelor mecanismului este primordială pentru înțelegerea manierei de corelare a informațiilor cu celelalte sisteme naționale și pentru obținerea unui grad ridicat de conformare fiscală. Nu este un proces facil. De altfel,  niciodată nu a fost ușor să ne raliem normelor fiscale cu caracter dinamic. Un aspect cu incidență semnificativă, reiterat permanent în cadrul materialelor noastre este redat de semnificația crescută a colaborării permanente cu specialiști în domeniul integrării parametrilor tehnici de funcționalitate a sistemelor paradigmei digitale. Acest aspect conferă toate premisele pentru ralierea la conformitate și legalitate fiscală. Totul, pentru liniștea emoțională și financiară a antreprenorului.

 

Referințe principale de informare

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

20 Mar

E-factura des (cifrată). Data exigibilitate (BT-7, BT-8) Episodul I

,,Cifrul” sub apanajul căruia se află sistemul național RO e-Factura se situează sub atenția specialiștilor de la momentul lansării paradigmei. Descifrarea tainelor fenomenului este un aspect vital pentru pătrunderea mecanismelor de funcționare a acestuia și aplicarea corectă a reglementărilor. Misiunea practicienilor în mod deosebit nu este însă una tocmai ușoară. Provocările experimentate de către aceștia de la începutul apariției sistemului național RO e-Factura au fost semnificative, punând antreprenorii în diverse ipostaze, de la cele mai ușor de soluționat până la cele care necesită intervenție de specialitate.

Procesul de raliere la modernitatea digitalizării fiscale este mai dificil de asumat doar de către antreprenor. Ba chiar am putea afirma că este imposibil de gestionat în mod autonom. De aceea, orice antreprenor avizat va recurge indispensabil la încheierea de parteneriate cu persoane specializate în domenii precum digitalizare, fiscalitate pentru a izbândi în lupta privind conformarea la noutățile legislative, indiferent de specificul acestora.

Prin intermediul materialului de astăzi îți propunem continuarea călătoriei în descifrarea misterelor sistemului național RO eFactura. Este vorba despre oglindirea semnificației codurilor BT-7 și BT-8, momentul la care acestea pot fi utilizate precum și impactul pentru precompletarea decontului de TVA.

Pe scurt!
Semnificația datei de exigibilitate
E-factura codificată
Data exigibilitate TVA (BT-7) de (codificată)
Când este necesară completarea câmpului Data exigibilitate TVA BT-7?

Semnificația datei de exigibilitate

La modul general, exigibilitatea face referire la perioada de timp după care o datorie devine scadentă, adică termenul la care aceasta trebuie achitată.

Dacă ne raportăm la exigibilitatea taxei pe valoare adăugată, aceasta reprezintă, conform articolului 280, alin. (2) din cadrul Codului Fiscal, data la care autoritatea fiscală devine îndreptățită să solicite plata de către persoanele obligate la plata taxei, chiar și în circumstanțele în care aceasta poate fi amânată.

În manieră pragmatică, această dată marchează momentul la care o entitate trebuie să achite taxa către bugetul de stat. Această dată reprezintă și punct de reper pentru calculul penalităților și a dobânzilor de întârziere cu privire la neplata taxei.

Data privind exigibilitatea reprezintă un element necesar de menționat la întocmirea facturii care trebuie încărcată în cadrul platformei E-factura. Care este incidența acestei date asupra manierei de întocmire a facturii? Rămâi alături de noi pentru a afla cele mai importante informații cu privire la această problematică.

E-factura codificată

Aplicația web de completare a facturii în format electronic pusă la dispoziția contribuabilului prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală face trimitere la o serie de informații obligatorii care trebuie completate de către contribuabil pentru a îndeplini caracterul completitudinii documentului. Aceste informații, cel mai adesea sunt transpuse în coduri. La întocmirea facturii care trebuie transmisă prin intermediul platformei naționale RO eFactura este necesară să asimilăm implicațiile codurilor respective asupra întocmirii corecte a facturii. Noi, echipa Facturis Online transpunem în practică reglementările privitoare la e-Factura în așa fel încât cerințele de raportare să fie ușor de asimilat de către fiecare contribuabil. De aceea, interfața aplicației de facturare surprinde în manieră simplistă și ușor de înțeles de către contribuabilii aspectele cu caracter obligatoriu de menționat în cadrul facturii emise și transmise în cadrul platformei.

Data exigibilitate TVA (BT-7) de (codificată)

Printre informațiile generale care trebuie să apară în cadrul facturii emise și încărcate în cadrul sistemului național RO eFactura, se numără și cele referitoare la data exigibilitate, codificată prin BT-7. Formatul solicitat pentru data de exigibilitate este zz.ll.aaaa.

În cadrul Codului Fiscal aferent Legii nr. 227/2015, articolul 282 prevede faptul că exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator. De asemenea, art. 281, alin. (1) menționează ideea conform căreia faptul generator se identifică cu momentul livrării bunurilor sau cu data prestării serviciilor. În acest sens, exigibilitatea taxei intervine la momentul livrării de bunuri ori prestării de servicii, identificându-se în mod direct cu faptul generator.

Articolul 319, alin. (16) din cadrul aceluiași act normativ menționat anterior aduce mențiuni cu privire la momentul întocmirii unei facturi pentru livrarea de bunuri, efectuarea de lucrări ori prestarea de servicii. Astfel, persoana impozabilă are obligația de a emite factura până cel târziu la data de 15 a lunii următoare celei în care a intervenit faptul generator al taxei, în afara situației în care factura a fost deja emisă. Transmiterea acesteia în cadrul sistemului RO e-factura se realizează în termen de 5 zile calendaristice de la emiterea documentului.

Utilizarea corectă a datei de exigibilitate privind TVA-ul în cadrul sistemului național RO e-factura reprezintă o provocare pentru anumite domenii de activitate unde se identifică un decalaj între data livrării bunurilor și data emiterii facturii. Această situație este, de exemplu, frecvent întâlnită în domeniul serviciilor medicale prin prisma decalajului dintre momentul livrării bunurilor și implicit, a apariției factorului generator și a aprobării decontării de către autoritățile competente.

Situația ocazionată de emiterea facturii în luna următoare livrării bunurilor este permisă astfel de legislația în vigoare însă creează un decalaj între data reală a efectuării tranzacției și raportarea acestea în cadrul sistemelor RO eFactura și a RO eTVA.

Când este necesară completarea câmpului Data exigibilitate TVA BT-7?

Cu scopul minimizării riscului de neconformare fiscală precum și pentru furnizarea tuturor premiselor în vederea conturării unei imagini fidele dintre datele fiscale și financiare ale companiei, este imperios necesar ca persoanele impozabile să recurgă la utilizarea soluțiilor oportune pentru evitarea potențialelor nereguli. Când este totuși necesar să utilizăm codificarea BT-7 la întocmirea facturilor care trebuie transmise în cadrul E-factura? Ei bine, codificarea operațiunii pe baza acestui BT-7 se realizează atunci când data emiterii facturii diferă de data de exigibilitate a taxei pe valoare adăugată. Concret, dacă data de livrare a bunurilor ori de prestare a serviciilor este diferită de cea a emiterii facturii, atunci este necesar să utilizăm acest cod în cadrul facturilor emise și încărcate în cadrul sistemului. Așa cum spuneam, există anumite circumstanțe specifice corespunzătoare anumitor domenii de activitate ce înregistrează un decalaj cu privire la data reală a tranzacției și cea a emiterii facturii și încărcării acesteia în cadrul sistemului național. De aceea, este recomandat să sporim atenția la marcarea corectă a facturilor emise și încărcate în cadrul RO e-factura.

Rămâi alături de noi pentru a te pune la curent cu influența deținută de către aceste coduri în cadrul sistemelor de digitalizare fiscală precum și pentru a afla semnificația codului BT-8 alături de un exemplu concret din practica de afaceri. Toate acestea, în episodul următor.

Va urma…

https://ro-efactura.ro/e-factura-des-cifrata-data-exigibilitate-bt-7-bt-8-episodul-ii/

 

Referințe principale de informare

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

12 Mar

Factura simplificată. Reperare pe traseul RO e-Facturii

În contexte inovative dictate de trendul digitalizării fiscale, rolul documentelor de evidență primară se reinventează. Unele sunt amenințate cu dispariția, de vreme ce altele își croiesc o nouă cale în medii acaparate de noutate. Deoarece contribuabilii trebuie să înțeleagă pe deplin noul rol al documentelor de evidență primară și maniera în care acestea se reinventează, am conturat o serie de materiale care scot în lumină aspectele reperării pe traseul digitalizării a principalelor documente din sfera financiar-contabilă. Este vorba de exemplu despre reinventarea rolului avizului de însoțire a mărfii pe traseul RO efacturii. Acest material, poate fi consultat la adresa: https://ro-efactura.ro/avizul-de-insotire-a-marfii-reperare-pe-traseul-e-facturii/. În același registru discutăm și despre redefinirea rolului facturii proforme sub apanajul apariției noilor sisteme de digitalizare fiscală (factura proforma). Cumva, documentele de evidență primară sunt privite prin lentila digitalizării fiscale, aspect care conferă o altă notă acestor documente.

Astăzi a venit rândul facturii simplificate care va trece prin filtrul analizei noului rol reinventat sub apanajul inovativului digitalizării fiscale.

Pe scurt!
Ce este factura simplificată și care este rolul pentru companie?
Care sunt circumstanțele care impun emiterea facturilor simplificate?
Factura simplificată și RO e-factura. Ce ar trebui să cunoști?

Ce este factura simplificată și care este rolul pentru companie?

În contextul trasat de noutățile legislative ale RO e-Facturii cu privire la transmiterea în cadrul sistemului național RO eFactura, a facturilor emise către parteneri, contribuabilii se întreabă cu privire la elementele de diferențialitate dintre factură și factura simplificată. Raportat la denumirea sintagmei, ,,factura simplificată”, acesta este un document care deține mai puține elemente decât documentul denumit simplu factură.

Conform specialiștilor, factura simplificată nu cuprinde exhaustiv elementele prevăzute de către art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal ca fiind obligatoriu de conținut de către facturi. În această manieră, factura conține în mod obligatoriu următoarele informații:

  • numărul specific care identifică factura în mod unic;
  • data emiterii facturii alături de data livrării bunurilor/prestării serviciilor, dacă acestea diferă;
  • datele de identificare ale persoanei impozabile care a livrat bunurile/prestat serviciile (denumirea/numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA);
  • datele de identificare ale beneficiarului (denumirea/numele, adresa și codul de înregistrare în scopuri de TVA);
  • datele de identificare ale furnizorului/beneficiarului care nu este stabilit în România și care și-a desemnat un reprezentant fiscal;
  • datele de identificare ale bunurilor livrate precum și a serviciilor prestate (denumire și cantitate);
  • baza de impozitare a bunurilor și serviciilor;
  • cota de taxă pe valoare adăugată precum și a valorii taxei colectate;
  • apariția mențiunii de autofactură în situația în care circumstanțele o impun;
  • mențiuni cu privire la scutirea de taxă pe valoare adăugată și temeiul legal în baza căreia se aplică aceasta;
  • orice mențiuni necesare cu privire la statusul facturii ocazionat de împrejurări specifice (,,regimul marjei-agenții de turism”, ,,regimul marjei-bunuri second-hand”).

Factura fiscală normală conține astfel 17 câmpuri obligatorii. Astfel, este considerată factură simplificată orice factură care nu deține toate cele 17 elemente obligatorii menționate mai sus. La facturile simplificate, numărul elementelor obligatorii este mult mai redus, și anume, acestea trebuie să conțină în mod obligatoriu 6 elemente principale și anume:

  • data emiterii;
  • datele de identificare ale persoanei impozabile care a livrat bunurile/prestat serviciile;
  • tipurile de bunuri sau de servicii la care factura simplificată face referire;
  • valoarea taxei colectate sau informațiile necesare în vederea colectării acesteia;
  • pentru documentele sau mesajele tratate drept factură, o referire specifică și clară cu privire la factura inițială și la detaliile specifice care suferă modificări;
  • CIF-ul beneficiarului sau codul de înregistrare în scopuri de TVA al acestuia.

Ordinul 2634 privind documentele financiar-contabile nu aduce precizări cu privire la factura simplificată. În schimb Normele generale de întocmire și utilizare a documentelor financiar-contabile, definește factura drept documentul justificativ care stă la baza înregistrării în contabilitate a operațiunilor economice. Înțelegem astfel faptul că și factura simplificată reprezintă un document care atestă derularea operațiunilor de achiziție în cadrul evidenței primare.

În practica tranzacțiilor comerciale, factura simplificată se întocmește cel mai adesea atunci când valoarea bunurilor achiziționate ori a serviciilor prestate nu depășeste 100 de euro, inclusiv TVA.

Care sunt circumstanțele care impun emiterea facturilor simplificate?

Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal menționează, prin intermediul art. 319, alin. (12), 2 situații care ocazionează emiterea unei facturi simplificate. Concret, acestea se rezumă la:

  • încadrarea în limita a 100 de euro (inclusiv TVA) a bunurilor comercializate ori a serviciilor prestate;
  • în cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factură (orice document sau mesaj care face referire în mod specific la o a factură inițială poate fi considerat drept factură validă din punct de vedere juridic).

Factura simplificată și RO e-Factura. Ce ar trebui să cunoști?

Odată cu introducerea obligativității utilizării sistemului național RO efactura, apare întrebarea legată de transmiterea facturilor simplificate în cadrul platformei. Este și acesta un element care trebuie cuprins în lista facturile emise și încărcate în cadrul sistemului?

Este necesar să menționăm faptul că, până în luna decembrie a anului 2024, contribuabilii erau exceptați de la transmiterea facturilor simplificate în cadrul sistemului RO e-Factura. Astfel, art. 10, alin. (1) din cadrul OUG 120/2021 prevedea ca obligatorie transmiterea tuturor facturilor emise în relația de tip B2B, cu excepția facturilor simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare. Forma consolidată a actului normativ, la data de 01.01.2025 prevede ca singură excepție privind transmiterea în cadrul sistemului a bonurilor fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, emise atât în relația de tip B2B cât și pentru tranzacțiile derulate în cadrul modelului B2C.  Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2025, există obligativitatea transmiterii facturilor simplificate prin intermediul platformei naționale RO e-factura. Singura excepție este legată de bonurile fiscale emise cu un aparat de marcat electronic fiscal care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate.

Astfel, facturile simplificate alături de celelalte facturi emise de către contribuabili se transmit în cadrul sistemului național RO eFactura începând cu data de 1 ianuarie 2025, pentru tranzacțiile derulate între companii (B2B), sau pe direcția modelului de afaceri de tip B2C. Termenul de transmitere rămâne corelat la 5 zile calendaristice, asemenea celorlalte facturi emise și încărcate în cadrul sistemului.

Traseul dictat prin paradigmele digitalizării fiscale revoluționează maniera de raportare la tot ceea ce presupune dosarul de documente de evidență primară a companiei tale. Cele mai multe dintre aceste documente cunosc o altă menire pe fondul noilor modificări. Ce primează pentru contribuabil este ca să mențină pulsul schimbărilor în mod permanent pentru a conferi locul potrivit fiecărui document de evidență primară a entității.

 

Referințe principale de informare

  • Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015.
  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 960 din 7 octombrie 2021.
  • Ordonanță de urgență nr. 138 din 4 decembrie 2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1222 din 5 decembrie 2024.
  • Ordinul nr. 1.802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate Publicat în Monitorul Oficial nr. 963 din 30 decembrie 2014.
  • Ordin nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.

Program de facturare gratuit:

Tot ce ține de e-Factura gratuit pentru antreprenori

O soluție simplă de emitere,transmitere si recepție a facturilor în sistemul RO e-Factura.