R O   e F a c t u r a

Blog

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

03 Mar

Minighid de navigare prin modificările impuse de apariția sistemului național RO e-Factura. Spețe rezolvate din spectrul RO e-Facturii

Odată cu lansarea în spațiul mediului de afaceri a paradigmelor digitalizării fiscale, dilemele care planează în jurul funcționalității acestora sunt semnificative. Aspectul este justificat, mai ales dacă ne raportăm la ambiguitatea cerințelor de raportare precum și la dificultățile de transpunere a acestor fenomene la nivelul proceselor de afaceri. Ultima etapă de transpunere a sistemului RO eFactura la nivelul modelului de afaceri de tip B2C readuce în atenție o serie de inconveniente ale sistemului. De asemenea, o serie de întrebări ale antreprenorilor planează în jurul manierei de aplicare efectivă a prevederilor legislative la noi contexte dictate de modificările lansate în spațiul de afaceri.

Considerăm oportună expunerea celor mai des întâlnite întrebări cu privire la maniera de funcționare a sistemului național RO e-factura în vederea clarificării incertitudinilor antreprenorilor. Astăzi vom direcționa conul de lumină spre două spețe de actualitate pentru antreprenori. Una dintre acestea este raportată la aplicarea sistemului RO e-factura pentru facturarea electronică către un client din Spania. Speța relaționată la problematica expusă poate fi urmărită în cele ce urmează:

Speță Societatea X SRL prestează servicii de consultanță financiară către o companie din Spania, plătitoare de TVA, fără sucursale sau filiale în România. În această manieră, există obligativitatea transmiterii facturii emise către clientul din Spania?

În România, începând cu data de 1 ianuarie 2024 se identifică obligativitatea încărcării facturilor emise în cadrul sistemului național RO e-Factura, pentru documentele emise în relația de tip B2B. Tranzacția comercială de tip B2B este definită ca fiind operațiunea având ca obiect principal prestarea de servicii, executarea de lucrări ori livrarea de bunuri dintre operatorii economici (stabiliți în România).

Pentru a emite factura electronică și pentru a îndeplini condiții de încărcare în cadrul sistemului național RO e-Factura, locul prestării serviciilor și a livrării de bunuri trebuie să fie considerat a fi în România.

În principiu, factura emisă către un client persoană juridică din afara României, nu trebuie transmisă în cadrul sistemului național RO e-Factura. Totuși, există anumite excepții de care este bine să ținem cont pentru a ne conforma reglementărilor fiscale în vigoare. Dacă factura este emisă cu procentul de TVA de 19%, atunci locul prestării serviciilor, executării lucrărilor ori livrării de bunuri este considerat a fi în România. În acest caz, factura emisă către un client străin care are mențiunea de taxă pe valoare adăugată de 19% aplicabilă asupra operațiunii efectuate, se transmite în cadrul sistemului național RO eFactura.

După data de 1 ianuarie 2025, companiile rezidente precum și cele nerezidente care dețin sedii fixe în România implicate în tranzacții B2B trebuie să transmită în cadrul RO eFacturii toate facturile emise. De asemenea, obligativitatea transmiterii facturilor emise în cadrul RO e-Facturii, în relația de tip B2B survine și contribuabililor nerezidenți înregistrați în scopuri de TVA în România, pentru livrări de bunuri sau prestări de servicii cu locul de impozitare în România. Acest aspect este reglementat prin intermediul art. 266, alin. (2), din cadrul Legii nr. 227/2015: (2) În înțelesul prezentului titlu:a) o persoană impozabilă care are sediul activității economice în România este considerată a fi stabilită în România; b) o persoană impozabilă care are sediul activității economice în afara României se consideră că este stabilită în România dacă are un sediu fix în România, respectiv dacă dispune în România de suficiente resurse tehnice și umane pentru a efectua regulat livrări de bunuri și/sau prestări de servicii impozabile ;c) o persoană impozabilă care are sediul activității economice în afara României și care are un sediu fix în România conform lit. b) este considerată persoană impozabilă care nu este stabilită în România pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul României nu participă.

Astfel, în general factura emisă către un client persoană juridică cu sediul în afara României nu trebuie transmisă în cadrul sistemului național RO e-Factura. În acest context însă, este nevoie să fie atenți și la cazurile excepționale care fac necesară încărcarea facturilor în cadrul platformei.

O altă speță este corelată la obligativitatea transmiterii prin intermediul RO eFacturii, a facturilor emise de către un cabinet de medicină generală către clienții persoane fizice. Prezentăm mai jos în mod punctual problematica.

Speță Un cabinet de medicină generală, organizat sub forma unui SRL, companie neplătitoare de taxă pe valoare adăugată, prestează servicii unei persoane fizice X pentru care întocmește factura. Acesta este încasată prin intermediul unui virament bancar. Este obligatorie transmiterea acesteia prin intermediul RO e-Facturii?

O primă clarificare a speței este legată de obligativitatea cabinetului de medicină generală de a utiliza platforma națională RO eFactura. Acest aspect a devenit obligatoriu începând cu data de 1 ianuarie 2024 în relația de tip B2B, urmând ca începând cu data de 1 ianuarie 2025 obligativitatea să fie extinsă și în relația de tip B2C. Relația de tip B2B vizează transmiterea facturilor emise între parteneri persoane juridice, pe când relația de tip B2C face referire la transmiterea în cadrul platformei naționale a facturilor emise între un partener persoană juridică și un partener persoană fizică.

Conform noilor reglementări în vigoare cu privire la obligativitatea transmiterii facturilor emise prin intermediul RO e-Facturii, cabinetul de medicină generală, care își derulează activitatea sub forma juridică de societatea cu răspundere limitată este obligat la transmiterea facturii emise către clientul X, începând cu data de 1 ianuarie 2025.

Un aspect important de remarcat este faptul că încărcarea facturii emise către clientul persoană fizică în cadrul platformei RO e-factura se realizează indiferent de metoda de încasare a creanței, în numerar sau prin intermediul unui virament bancar.

Un alt aspect important este corelat la faptul că legislația în vigoare nu prevede facturarea obligatorie pentru absolut orice tip de tranzacție derulată între persoana juridică și persoane fizică. Aceasta este obligatorie doar pentru acele situații specifice prevăzute de legislația în vigoare. Astfel, s-a creat un nor de incertitudine cu privire la această problematică din momentul extinderii obligativității transmiterii facturilor emise către persoanele fizice în cadrul RO e-factura, în sensul în care contribuabilii au înțeles faptul că pentru toate tipurile de tranzacții efectuate cu persoanele fizice trebuie emise facturi. Specialiștii punctează astfel faptul că doar pentru situațiile expres prevăzute de lege există obligativitatea emiterii facturilor și transmiterii acestora în cadrul sistemului național. Astfel, obligația de trimitere a facturii în cadrul RO e facturii nu atrage după sine și obligația de emitere a acestora în absolut orice situație.

Cu fiecare speță prezentată și soluționată din sfera RO e-Facturii se conturează cu pași mici dar cerți minighidul de navigare facilă prin intermediul modificărilor multiple propuse de către paradigmele digitalizării fiscale.
factura emisă.

 

Referințe principale de informare

  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 960 din 7 octombrie 2021.
  • Rentrop & Straton, E-FACTURA în 50 de întrebări și răspunsuri, Material în format electronic.
  • Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
  • Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare.

Alte întrebări?
Hai să vorbim

Contact

Sau poți intra pe grupul de suport nou creat, RO-eFactura, de pe Facebook.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

30 Jan

4 Spețe rezolvate din sfera RO eFacturii. Răspuns la dilemele antreprenorilor

Racordarea la realitatea afacerilor reprezintă cea mai bună practică de raliere la conformitatea fiscală. A învăța din experiențele altora este o direcție care poate fi urmată și din postura de antreprenor. Unele situații pe care le traversează deținătorii de afaceri se pot dovedi nefaste pentru viitorul afacerii. În acest caz, este indicat să asimilăm învățămintele din împrejurările prin care trec factorii decizionali ai afacerilor. Așadar, dacă ești proaspăt antreprenor sau chiar unul cu o vastă experiență în spate, și provocările par să nu te ocolească, ține cont în procesul de soluționare a acestora de conectarea la modul de reacție a altor antreprenori la situațiile cu care se confruntă. Pentru ca acest aspect să treacă de la statutul de deziderat la cel de realitate faptică venim în sprijinul tău cu o serie de spețe soluționate din sfera provocărilor digitalizării fiscale.

Unul dintre cele mai des utilizate sisteme ale digitalizării fiscale este reprezentat de sistemul național RO eFactura.

Încă de la momentul vehiculării apariției sistemului de facturare electronică în România, undele de incertitudine privind validarea acestuia la nivelul proceselor organizaționale s-au propagat în cadrul mediului de afaceri. Într-o oarecare măsură, temerile au fost justificate și certificate de manifestarea diverselor sincope la nivelul funcționalității sistemului. Multiplele controverse nu au întârziat să apară. Cei mai conștiincioși antreprenori au căutat soluționarea inadvertențelor prin instrumente moderne de digitalizare. Și la nivelul aplicării reglementării legislative a sistemului RO e-Facturii antreprenorii s-au poticnit adeseori. Lacunele identificate în sensul explicațiilor suplimentare oferite pentru clarificarea anumitor concepte și procese au fost sesizate de către utilizatorii sistemului RO eFactura.

În această manieră, venim în întâmpinarea nevoilor informaționale ale factorilor decizionali ai afacerilor prin soluționarea spețelor ancorate la realitatea actuală a utilizării sistemului național RO e-factura.

1. O factură emisă către o companie prestatoare de servicii și încărcată în cadrul sistemului RO e-factura poate fi încasată în numerar? Dar facturile primite prin intermediul platformei pot fi achitate în prezența instrumentelor de plată cu numerar?

Cu privire la maniera de plată, respectiv încasare a facturilor primire/transmise în cadrul platformei RO e-factura nu există restricționări reglementate prin intermediul actelor normative specifice facturării electronice. În această manieră, nici Legea 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și nici Ordonanța de urgență nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România nu aduc precizări cu privire la maniera de achitare a datoriei ori încasare a creanței.

Așadar, se poate achita în numerar o factură primită prin intermediul sistemului național RO e-factura. De asemenea, facturile emise către clienți pot fi încasate în prezența instrumentelor de plată cu numerar, ținând evident cont de normele de conduită cu privire la plafoanele care trebuie respectate în cazul operațiunilor de încasări și plăți cu numerar. Un exemplu de bună practică este legat de momentul efectuării plății datoriei către furnizor. Recomandarea este spre achitarea facturilor încărcate în cadrul RO e-factura. Se întâmplă în practică adesea ca facturile primite prin intermediul e-mailului (nu există precizări cu privire la imposibilitatea transmiterii facturilor generate prin intermediul programului de facturare prin intermediul poștei electronice) să difere cu câțiva bani față de cele încărcate în cadrul platformei. Pentru a evita supraîncărcarea soldului analitic al contului 401 cu diferențe nesemnificative este indicat să trimitem la plată doar acele facturi încărcate în cadrul sistemului. În acest mod, vom transmite cu celeritate documentele emise în cadrul platformei RO e-factura și astfel evităm diversele situații nefavorabile cu privire la depășirea termenului de încărcare a facturilor în cadrul platformei RO e-Factura.

2. O companie prestatoare de servicii de transport internațional emite o factură către un transportator care realizează un transport în cadrul unei țări membre a acordului CMR. Întrebarea este dacă factura încărcată în SPV va fi însoțită de CMR-ul aferent acesteia?

Răspunsul la această întrebare îți are rezonanța în însuși denumirea sistemului RO e-Factura. Astfel, formele consolidate ale principalului act normativ de reglementare a sistemului RO e-Factura nu aduc precizări cu privire la încărcarea altor documente care însoțesc factura, precum devize, situații de lucrări etc.

Astfel, nu este nevoie să anexăm facturii transmise în cadrul sistemului RO e-factura alte situații care vin în completarea serviciilor prestate, bunurilor livrate ori lucrărilor executate. Aceste situații pot fi trimise partenerului prin intermediul e-mailului.

3. Un cabinet de expert contabil este înregistrat în calitate de persoană fizică autorizată (PFA). Acesta depune declarația unică (D212) pe CNP. Aceasta se depune prin intermediul contului de utilizator creat în SPV pe baza credențialelor de logare (username și parolă). În cadrul spațiului virtual pentru transmitere e-factura trebuie să se înregistreze cu CIF?

Dacă discutăm despre transmiterea declarației unice, D212, una dintre cele mai populare declarații pe care trebuie ca o persoană fizică autorizată să o aibă în vizor, este nevoie de logarea în cadrul SPV doar pe baza unui nume de utilizator și a unei parole. Pentru depunerea altor declarații, precum decontul de taxă pe valoare adăugată (D300), formularul D112 Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, decontul special de TVA (D301), nu mai este suficientă utilizarea Spațiului Privat Virtual doar pe baza numelui de utilizator și a parolei. Pentru aceasta este nevoie de achiziționarea unui certificat digital calificat care să ofere posibilitatea logării în cadrul platformei pe baza semnăturii electronice. Astfel, dacă ne situăm în postura de PFA și trebuie să transmitem și alte declarații în afara DU, atunci este nevoie să ne înrolăm în SPV din secțiunea Înregistrare utilizatori, persoane juridice pe baza unui certificat de semnătură electronică digitală.

Astfel, persoanele fizice autorizate vor fi nevoite să se înregistreze în SPV pe CIF pentru transmiterea facturilor emise în cadrul platformei RO e-Factura, mai ales având în vedere faptul că emiterea facturii are la bază codul de identificare fiscală a companiei, și nu CNP.

4. Termenul de transmitere a facturilor emise în cadrul RO e-factura este raportat la 5 zile lucrătoare sau calendaristice?

Un subiect extrem de disputat în cadrul mediului de afaceri, pe fondul E-facturii este legat de termenele de transmitere a facturilor emise. Formele de consolidare a OUG 120/2021 privind reglementările în sfera facturării electronice vizează două nuanțe ale problematicii termenului de transmitere. O primă variantă include transmiterea facturilor emise în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul emiterii documentului. După o serie de revizuiri și dezbateri în cadrul mediului de afaceri, ultima variantă a aspectului reglementat și cea validă actualmente este legată de 5 zile calendaristice. Astfel, articolul 10, alin. (7) din cadrul OUG 120/2021 cu modificările și completările ulterioare stabilește ca termen limită de încărcare a facturilor emise în cadrul RO efactura 5 zile calendaristice de la momentul emiterii acestora. Totuși, actul normativ nu include notele de fundamentare privind explicații cu privire la maniera de calcul a acestui termen. Dacă dorești să afli maniera de calcul a termenului precum și exemple concrete privind acest aspect te invităm să accesezi materialul publicat în cadrul blogului nostru pe această temă, prin accesarea link-ului: https://ro-efactura.ro/maniera-de-calcul-a-termenului-de-transmitere-a-facturile-emise-in-cadrul-ro-e-factura-clarificari-necesare/

 

Referințe principale de informare

  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 960 din 7 octombrie 2021.
  • Rentrop & Straton, E-FACTURA în 50 de întrebări și răspunsuri, Material în format electronic.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

14 Jan

Factura primită prin poșta electronică versus factura primită prin sistemul național RO E-factura

Demarajul companiilor la început de an calendaristic 2025 pare a fi încetinit. Conștientizarea reluării cursei cu trenul schimbării în care te-ai urcat de o perioadă semnificativă este puțin întârziată. Însăși prezența ta în cursa digitalizării fiscale te îndeamnă însă la mobilizare. Mobilizare pentru a marca o traiectorie adecvată pentru bunul mers al companiei. Noul an stă sub egida diverselor incertitudini asupra cărora sunt necesare o serie de clarificări.

Deși implementat de o perioadă semnificativă de timp, sistemul național RO e-Factura reprezintă încă piatră de poticnire pentru mulți inițiatori de afacere. Utilizarea platformei este o reală provocare pentru cei cu vechime pe piața antreprenorială. Discuția este mult mai alambicată pentru antreprenorii inițiați, cei care abia zăresc linia orizontului antreprenorial. Aceștia au nevoie de inițiere, de instruire permanentă pentru a face față modificărilor multiple care se anunță val după val.

Începutul de an calendaristic 2025 aduce în atenția antreprenorilor implementarea obligativității facturării electronice pe direcția tranzacțiilor derulate între companii și persoane fizice. Pe acest nou fundal se impune recapitularea regulilor privind încărcarea facturilor în cadrul sistemului. Peste unele aspecte rămâne o negură care îngreunează înaintarea. Face imposibilă vizualizarea țintei, ralierea la calea pe care te-ai angrenat ca deținător de afacere.

O problematică ce necesită direcționarea eforturilor pentru eliminarea pâclei informaționale este legată de maniera transmiterii/primirii facturilor emise de către partenerii de la care am achiziționat bunuri și servicii. Unii antreprenori primesc facturile prin intermediul e-mailului și le înregistrează în contabilitate, fără a lua în considerare documentele primite prin intermediul sistemului național RO e-factura. Poate situația ți se pare real neancorată la realitate însă paleta este diversificată. Deși poate părea real surprinzător, trimiterea facturilor prin intermediul poștei electronice reprezintă încă o practică uzuală printre anumiți antreprenori. Ba chiar unele dintre aceste documente ajung să reprezinte exclusiv baza documentară principală a înregistrării operațiunilor în cadrul evidențelor entității. Chiar pe fondul implementării sistemului național RO e-Factura. Contravine acest aspect cu reglementările în vigoare privitor la facturarea electronică? Mai sunt valabile formularele primite prin intermediul e-mailului? Există reglementări proiectate în această direcție? Pot coexista ambele formulare ale facturii (cel primit prin intermediul adresei de e-mail precum și formularul generat din cadrul sistemului RO e-factura)? Este corect să înregistrăm tranzacția în contabilitate doar pe baza facturii primite prin intermediul poștei electronice? Rămâi alături de noi pentru a afla răspunsul la aceste întrebări ale momentului din mintea antreprenorilor.

Pe scurt!
Clarificări necesare cu privire la cele două nuanțe. Factura clasică VS factura primită în cadrul sistemului național RO e-Factura
Diferențe semnificative între facturile primite prin e-mail și cele primite prin E-factura
Un prim aspect…diferențe de formă
O altă nuanță…diferențe de fond
Care este abordarea problematicii expuse cu privire la noile reglementări în contextul obligativității facturării electronice în relația de tip B2C?

Clarificări necesare cu privire la cele două nuanțe. Factura clasică VS factura primită în cadrul sistemului național RO E-factura

Ce este bine să cunoaștem în prealabil, este faptul că, nu există constrângeri prevăzute de legislația facturării electronice cu privire la transmiterea prin intermediul e-mailului a facturii emise către client. Poți alege să informezi clientul cu privire la emiterea facturii și prin această modalitate de comunicare. Totuși, este nevoie să punctăm nuanța problematicii. De asemenea, înregistrarea în contabilitate a tranzacției economice se realizează pe baza facturii primite și descărcate din cadrul platformei naționale RO e-factura, ca bază documentară principală a tranzacțiilor realizate.

Totuși, începând cu data de 1 iulie 2024, legiuitorul precizează faptul că emitentul facturii are obligația transmiterii facturii prin intermediul sistemului național RO eFactura. Astfel, art. 10, alin. (1) al OUG 120/2021 cu modificările și completările ulterioare prevede faptul că emitentul facturii electronice are obligația de transmitere a acesteia către destinatar utilizând sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, cu respectarea prevederilor.

Precizărilor Codului Fiscal în această direcție evidențiate în cadrul art. 319 Facturarea punctează în cadrul alin. 1^1, faptul că pentru operațiunile realizate între persoane impozabile sunt considerate facturi doar acele documente care îndeplinesc prevederile OUG 120/2021. În această manieră, considerăm doar facturile primite prin intermediul sistemului național RO e-factura, cu id de încărcare valid și asupra cărora s-a aplicat sigiliul Ministerului Finanțelor.

Diferențe semnificative între facturile primite prin e-mail și cele primite prin E-factura

Un prim aspect…diferențe de formă
Observațiile culese de pe terenul practicilor tranzacționale ne determină la expunerea a câtorva conjuncturi specifice din sfera facturării clasice/electronice. Un prim aspect spre care merită să direcționăm conul de lumină este legat de ,,dublarea dosarului de contabilitate”. În ce context discutăm despre acest fapt real al practicii de afaceri?  De exemplu, companiile de dimensiuni mici, atașează dosarului de contabilitate, secțiunea Intrări atât formularul primit prin intermediul poștei electronice (sau în format tipărit) de la furnizor la momentul achiziției bunului sau prestării serviciului cât și cel generat prin intermediul SPV din cadrul sistemului național RO e-Factura. Cel mai adesea acest fapt are loc în practica financiar-contabilă a entităților mici din teama contribuabililor de omisiune a unor aspecte pentru care pot fi trași de răspundere la o potențială inspecție fiscală. Acest aspect se reflectă în dosare de contabilitate substanțiale din punct de vedere al volumului documentelor cât și în risipa de hârtie și în creșterea consumului cu aceste materiale. Care ar fi recomandarea pentru a evita această situație și a promova diminuarea suprasolicitării cu documente a dosarelor de contabilitate? În primul rând un aspect care primează este legat de verificarea înregistrării corecte a tranzacțiilor în contabilitate pe baza facturilor primite în SPV. Este bine, pentru companiile mici să avem listată doar varianta în formatul generat de sistemul național RO e-Factura. De asemenea, este necesar să recurgem la arhivarea electronică a acesteia, arhivare care cuprinde documentul în format xml alături de sigiliul aplicat al Ministerului Finanțelor.

Dacă discutăm de companii mari, în care se remarcă un număr considerabil de operațiuni, și implicit un volum mare de facturi, listarea ambelor formulare sigur nu reprezintă un aspect avantajos pentru companii în realitatea financiară. De aceea, recomandarea este spre generarea formatului xml al facturii din cadrul platformei naționale, formatul pdf al documentului fiind utilizat doar pentru înregistrarea în contabilitate a operațiunii și listat doar la solicitarea organelor de control fiscal. De asemenea, dacă există posibilitatea generării unui raport cu facturile primite și trimise în cadrul sistemului național RO eFactura este indicat să atașăm un astfel de centralizator dosarului de contabilitate. Acesta trebuie să cuprindă aspecte legate de tipul facturii, denumirea partenerilor, numărul facturii, data facturii, baza impozabilă, valoarea tva-ului, suma totală, starea documentului încărcat în cadrul platformei, id de încărcare, id-ul de descărcare, și data la care a fost încărcat documentul. Atașarea acestui document la dosarul care cuprinde actele contabile alături de centralizatorul listat din cadrul softului de prelucrare a datelor ca dovadă a corelării informațiilor înregistrate cu cele care figurează în cadrul sistemului național RO e-Factura reprezintă un exemplu de bună practică de care antreprenorii ar trebui să țină cont. Acest aspect poate să fie un exemplu de bună conduită atât pentru contribuabilii mari cât și pentru micile companii. Pentru companiile în care se remarcă un număr redus de operațiuni și implicit un număr mic de documente de intrare/ieșire, putem să atașăm la dosarul de contabilitate și formularul listat din cadrul platformei RO e-factura.

O altă nuanță…diferențe de fond

Un alt aspect întâlnit în practica afacerilor naționale, este legat de diferențele de fond care apar între facturile primite prin intermediul e-mailului și cele primite prin intermediul SPV. Adesea, valorile finale a celor două facturi pot să difere. Diferența poate fi nesemnificativă însă totuși există. De exemplu, în cadrul formularului primit pe e-mail avem înscrisă în coloana valoare totală suma de 250,10 lei iar în e-Factura valoarea totală este de 250,15. Cum ar trebui să procedăm în această situație? Un prim aspect de care este bine să ținem cont este legat de faptul că ar trebuie să considerăm pentru înregistrarea în contabilitate factura primită prin intermediul SPV, și anume cea care are înscrisă valoarea de 250,15 lei. În această situație mai regăsim încă o nuanță a problematicii. Care dintre cele două facturi ar trebuie considerate pentru achitarea datoriei față de furnizor? Există situații în practica afacerilor când este achitat furnizorul pe baza facturii primite la momentul prestării serviciului, achiziției de bunuri ori executării de lucrări, factura care este ulterior încărcată în cadrul sistemului național, existând posibilitatea apariției acestor diferențe. Pentru a evita eventuale neplăceri în privința încărcării soldurilor furnizorilor cu valori nesemnificative, recomandarea ar fi ca plata tranzacției să se realizeze pe baza facturii primite prin intermediul SPV.  Acest aspect poate avea o serie de implicații pozitive asupra optimizării sistemului în privința respectării termenelor de transmitere a facturilor emise prin intermediul platformei naționale RO eFactura. Dacă furnizorul dorește încasarea drepturilor bănești cuvenite ca urmare a derulării tranzacției, va încărca cu celeritate factura în SPV. Astfel, clientul va vizualiza și înregistra în contabilitatea entității la momentul oportun tranzacția având posibilitatea deducerii TVA-ului în luna aferentă operațiunii realizate.

Care este abordarea problematicii expuse cu privire la noile reglementări în contextul obligativității facturării electronice în relația de tip B2C?

Noile reglementări în materie de facturare electronică aduc o serie de semne de întrebare pe terenul practicii tranzacționale. Rămânem în sfera problematicii expuse cu privire la factura primită prin e-mail vs factura primită prin intermediul E-facturii. Dacă în cazul relației de tip B2B, nu este necesară transmiterea facturii emise prin intermediul adresei de e-mail, fiind suficientă încărcarea acesteia în cadrul platformei naționale RO e-factura, situația stă diferit în cazul facturării către persoanele fizice. Astfel, chiar dacă a fost emisă și trimisă factura în cadrul sistemului național RO eFactura, este necesar să trimitem factura către persoana fizică și în formatul clasic prin intermediul adresei de e-mail sau în format fizic.

Așadar, raportat la problematica pusă în discuție prin intermediul acestui material, este bine să ținem cont de cele două fețe ale subiectului. Dacă discutăm despre facturile emise către parteneri persoane juridice (relația B2B), este indicat să ținem cont de documentul primit prin intermediul sistemului național RO eFactura. Nu este nevoie să transmitem și prin e-mail factura emisă către client. Totuși, nu există interziceri ale coexistenței celor două tipuri de documente (formularul generat de programul utilizat pentru facturare vs formularul specific al facturii generat din e-factura) în cadrul legislației în vigoare. Factura originală este considerată a fi xml-ul, de aceea recomandarea este să ne raportăm doar la acel document, atât pentru înregistrarea tranzacției în contabilitate cât și pentru achitarea datoriei față de furnizor. Totuși, dacă discutăm despre facturile emise către persoanele fizice (relație de tip B2C) este nevoie să transmitem prin intermediul adresei de e-mail factura emisă.

 

Referințe principale de informare

  • Ordonanța de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, publicat în  Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

14 Jan

Maniera de calcul a termenului de transmitere a facturile emise în cadrul RO e-factura. Clarificări necesare

Extinderea RO e-Facturii la nivelul tranzacțiilor arondate modelului B2C acutizează sincopele sistemului. Sunt plasate sub egida incertitudinii aspectele legislative care lasă loc de interpretare. Unul dintre acestea face trimitere la maniera de calcul privind termenul de încărcare a facturilor în cadrul sistemului care curge de la momentul emiterii documentului. Problematica a cunoscut un grad semnificativ de interes îndeosebi de la momentul sancționării operațiunilor nemarcate cu ,,însemnul” sistemului național, la momentul oportun. Poate te întrebi cum un aspect atât de superficial poate să genereze atât de multă plurivalență. Experiența de antreprenor cu siguranță te-a învățat lecția evitării frivolității și a contrastării esenței.

Deoarece încă domnește un dram de nesiguranță cu privire la subiectul termenului limită de transmitere a facturilor emise în cadrul platformei naționale RO eFactura și datorită lărgirii granițelor utilizării sistemului la nivelul tuturor modelelor de afaceri, se cuvine să aducem lumină asupra aspectului. Clarificări necesare pentru ca ralierea la conformitate fiscală să reprezinte o certitudine.

Pe scurt!
În retrospectivă pentru perspectivă…
Condiții de transmitere a facturilor emise către persoanele fizice. Mod concret de calcul a termenului de încărcare a facturilor emise
Dilemă elucidată? Cum se calculează concret termenul de transmitere în cadrul platformei naționale a facturilor emise în relația B2B și B2C?

În retrospectivă pentru perspectivă…
Un prim pas în acest demers este legat de necesitatea conturării problematicii privită în retrospectivă. Care este abordarea subiectului în cadrul legislației economice din România? Ce este bine să știm de la început este faptul că actul normativ principal care reglementează facturarea electronică în România a cunoscut multe variante de la momentul lansării acestuia. Nu mai puțin de 6 consolidări cu un grad diferit de complexitate, ultima datând din data de 01.01.2025. Oprindu-ne la subiectul principal de interes, termenul privitor la transmiterea facturilor în cadrul sistemului nu este cuprins în cadrul formei de bază a Ordonanței de Urgență nr. 120/2021. Nu există mențiuni cu privire la acest aspect.

Prima consolidare a Ordonanței consemnată la data de 20.05.2022 nu include precizări cu privire la termenul limită de încărcare a unei facturi emise în cadrul sistemului, aspect valabil și pentru cea de-a doua consolidare a actului normativ din data de 11.11.2023.

Prima mențiune cu privire la termenul limită privind transmiterea facturilor emise în cadrul platformei RO eFactura este cuprinsă de cea de-a treia consolidare a OUG 120/2021, din luna decembrie a anului 2023, înainte cu câteva săptămâni de introducerea obligativității încărcării facturilor emise în relația de tip B2B. Prin intermediul articolului LIX, alin. (6) al Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, este prevăzut ca termen limită de transmitere a facturilor 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, prima nuanță a legislației este raportată la 5 zile lucrătoare ca termen limită de încărcare a facturilor emise în cadrul platformei naționale RO e-factura. Astfel, pentru perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024, termenul prevăzut pentru transmiterea facturilor în cadrul sistemului era în nuanțat de zile lucrătoare. De la 1 iulie 2024, articolul 10, secțiunea a-4-a, alin. (7) stabilește ca termen de transmitere a facturilor emise în cadrul platformei naționale RO e-Factura 5 zile calendaristice. Astfel, se realizează tranziția de la zile lucrătoare la zile calendaristice, aspect fixat prin intermediul OUG 69/2024. Ultima consolidare a actului normativ consemnată la data de 1 ianuarie 2025 nu aduce modificări cu privire la termenul de 5 zile calendaristice, disponibil pentru transmiterea facturilor emise în cadrul sistemului național RO e-factura.

Ce este bine să știm este faptul că OUG 120/2021 nu aduce clarificări suplimentare cu privire la modul concret de calcul a celor 5 zile calendaristice prevăzute pentru transmiterea facturilor emise în cadrul platformei. Singurele precizări cu referire la acest aspect sunt disponibile printr-un comunicat disponibil prin intermediul site-ului Ministerului Finanțelor, care generează o serie de controverse printre specialiști.

Condiții de transmitere a facturilor emise către persoanele fizice. Mod concret de calcul a termenului de încărcare a facturilor emise

În esență transmiterea facturilor emise către persoanele fizice se realizează în aceeași manieră în care se transmit și cele emise în relația B2B. Antreprenorii sunt astfel ,,antrenați” privind procedura de încărcare cu succes a documentului în cadrul platformei.

Deși cu lecțiile învățate, unii antreprenori încă sunt debusolați cu privire la anumite aspecte privind transmiterea facturilor în cadrul platformei. Unul dintre aceste aspecte face referire chiar la termenul maxim cu privire la încărcarea facturilor emise. Termenul este același, fie că discutăm despre facturile emise către companii ori către persoanele fizice.

Reglementările în vigoare din acest punct de vedere menționează faptul că termenul limită cu privire la transmiterea facturilor în cadrul RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la momentul emiterii facturii. Pentru unii utilizatori ai sistemului însă maniera de calcul nu este foarte clară. Aspectul este justificat, mai ales dacă luăm în considerare lipsa unei note de fundamentare cu privire la maniera concretă de calcul a termenului de transmitere a facturilor în cadrul sistemului. Având în vedere implicațiile nerespectării reglementărilor în vigoare în această direcție este indicat ca aspectele să fie lămurite. Care este considerată prima zi, respectiv ultima zi cu privire la curgerea termenului de 5 zile calendaristice pentru încărcarea facturilor în cadrul sistemului? Amploarea dilemei se remarcă începând data de 1 iulie 2024 când se înăspresc condițiile de funcționare a sistemului național RO eFacturii iar platforma devine mijlocul de comunicare vital pe fondul căruia funcționează facturarea electronică în România.

Dilemă elucidată? Cum se calculează concret termenul de transmitere în cadrul platformei naționale a facturilor emise în relația B2B și B2C?

Dilema pornește de la faptul că termenul de 5 zile calendaristice nu exclude transmiterea facturilor emise în zilele de weekend. Pe acest fond, o serie de contribuabili și-au pus o serie de întrebări cu privire la aspectul legalității dispoziției. Dacă de exemplu ultima zi de transmitere coincide cu ziua de sâmbătă, contribuabilul nu beneficiază de prelungirea termenului până în prima zi după finalizarea weekendului, fiind obligat să transmită factura într- zi de sâmbătă.

Acest aspect contravine cu reglementările Codului de procedură civilă care precizează în cadrul art. 181, alin. (2) faptul că ultima zi a unui termen nu poate fi considerată o zi nelucrătoare, acesta fiind prelungit până în prima zi lucrătoare imediat următoare. Aici, se pot invoca și prevederile Legii nr. 98/2016 care prevede în cadrul art. 3, alin. 2, lit. d), faptul că termenul asupra căruia se împlinește scadența într-o zi de weekend sau de sărbătoare legală se prelungește până în următoarea zi lucrătoare.

Cu toate acestea, legislația care reglementează aspectele legate de OUG 120/2021 nu cuprinde justificări concrete asupra manierei de calcul a termenului privind transmiterea în cadrul e-Facturii a facturilor emise. Rămâne doar acel comunicat de pe pagina oficială a Ministerului Finanțelor care aduce o licărire de lumină în privința clarificării subiectului.

Modul în care se calculează cele 5 zile calendaristice de la emiterea facturii care trebuie transmisă în cadrul sistemului

Iată mai jos, ilustrat printr-un exemplu concret, modul în care se calculează cele 5 zile calendaristice de la emiterea facturii care trebuie transmisă în cadrul sistemului.

Pe fondul plurivalenței legislației economice în direcția pusă în lumină prin intermediul acestui material, recomandarea principală racordată la realitatea afacerilor este ca utilizatorii sistemului național RO e-Factura să depună toate eforturile pentru a încărca facturile emise în cadrul sistemului național RO e-Factura în cel mai scurt termen posibil de la emiterea documentului. O metodă sigură pentru a aplica principiul prudenței și cu alte nuanțe decât cel pentru care acesta a fost conturat în cadrul contabilității.

 

Referințe principale de informare

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

13 Jan

Ce aduce anul 2025 în materie de facturare electronică?

Orice început de drum oferă oportunitatea de a face lucrurile diferit. Posibilitatea de a fixa standarde superioare celor anterioare. Șansa punerii în practică a celor mai adecvate metode care să contribuie la atingerea potențialului maxim al activității afacerii. Timpul potrivit pentru a găsi cele mai bune instrumente pentru facilitarea navigării prin schimbările care se anunță la orizont. De maniera conturării planului de acțiune la început de an nou poate să depindă gradul de atingere a țintei scontate și soldarea pozitivă a bilanțului de la finele anului. Evident, vor apărea situații neprevăzute. Momente de cotitură. Răstălmăciri de situații. Totuși, existența unui plan concret de acțiune te va ajuta să te mobilizezi chiar și în circumstanțe nebănuite, neașteptate și dificil de previzionat. Fără un plan de acțiune în anul 2025 o să te simți ca un vapor în derivă, debusolat în absența coordonatelor de navigare.

Debutului anului 2025 dă startul aplicării modificărilor anunțate la orizont încă din anul care tocmai s-a încheiat. Modificări care real ,,au tulburat” liniștea antreprenorilor. Schimbări care trasează o altă traiectorie afacerilor din România. O bună parte a acestor modificări intră sub egida digitalizării fiscale. Multe companii însă se tem pentru ceea ce va veni. Acest aspect este datorat în principiu lipsei de informare și absenței parteneriatelor încheiate cu furnizori de soluții digitale care să contribuie la punerea pe harta digitalizării a coordonatelor exacte cu privire la digitalizarea fiscală sub toate formele sale.

Pentru moment ne vom opri asupra a ceea ce trebuie să cunoști la început de nou an în sfera facturării electronice. Încă de la începutul anului 2024, facturarea electronică și utilizarea sistemului național RO E-factura au devenit parte a proceselor de afaceri, prin ,,oficializarea relației de tip B2B”, concret prin facturile emise în cadrul acestui model de afaceri și transmise prin intermediul platformei. Nu bine s-a finalizat ,,perioada de acomodare” cu noile modificări și deja este nevoie să ne raliem la un șir de alte schimbări în acest sens. Deși încă nu au fost soluționate toate sincopele sistemului, firmele sunt obligate ca începând cu luna ianuarie a anului 2025 să raporteze în cadrul sistemului RO e-Factura facturile emise pe direcția B2C. Practic este ,,oficializată relația dintre operatori economici și persoane fizice”. Evident, o serie de nelămuriri gravitează în jurul problematicii. Vom pune astfel lumina reflectoarelor pe o serie dintre aceste modificări.

Pe scurt!
Anul s-a înnoit…în ton cu modificările legislative
Bine2Cunoscut…
Reperare…Cum este definită relația B2C?
Ce trebuie să cunoști începând cu 1 ianuarie 2025 referitor la facturarea electronică în sfera relației B2C?
Afectarea principiului confidențialității datelor cu caracter personal. Cum este gestionată problematica în contextul actual al obligativității transmiterii facturilor emise în relația B2C în cadrul platformei naționale?
Ultimele modificări…în ton cu reglementările în vigoare

Anul s-a înnoit…în ton cu modificările legislative

Anul 2025 a adus cu sine o serie de modificări aflate sub egida digitalizării fiscale. Fie că discutăm despre RO eFactura ori RO e-E-TVA, antreprenorii sunt nevoiți să se ralieze tuturor acestor modificări. Dacă rămânem la paradigma RO eFactura, se remarcă modificări însemnate pe direcția B2C. Rămâi alături de noi pentru a te pune la curent cu cele mai importante schimbări în această direcție.

Bine2Cunoscut…

Idee reiterată încă din anul 2024 prin intermediul materialelor postate de noi pe tema RO e-Facturii, încă de la data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici care derulează activități economice arondate modelului de afaceri B2C au obligația transmiterii în cadrul sistemului a facturilor emise. Astfel, antreprenorii nu au fost înstrăinați de cunoașterea acestor aspecte. Planul de acțiune nu a suferit repercusiuni din pricina penuriei informaționale.

Încă de la momentul transmiterii facturilor emise în relația de tip B2B a fost contrastată importanța existenței tuturor elementelor de identificare ale partenerilor. În sensul respectării atributelor legate de completitudinea și corectitudinea câmpurilor legate de acest aspect. În altă ordine de idei, absența unor elemente de identificare ale partenerilor precum adresa incompletă ori lipsa altor aspecte din această secțiune a documentului au reprezentat impedimente în transmiterea facturilor. În sensul în care au fost semnalate erori la transmiterea acestora.

La momentul lansării în spațiul de afaceri a obligativității transmiterii facturilor emise în relația de tip B2C în cadrul sistemului s-a creat un nor de ceață legat de maniera consemnării datelor de identificare ale persoanelor fizice. Este sau nu obligatorie menționarea codului numeric personal? Acesta aspect nu interferează cu reglementările în vigoare în materie de protecție a datelor cu caracter personal? Aceasta a fost una dintre întrebările omniprezente pe tărâmul afacerilor din România. Clarificările în această direcție nu au întârziat însă să apară.

Reperare…Cum este definită relația B2C?

Se vorbește atât de frecvent despre modelul B2C, încât balanța se poate înclina spre latura cantitativismului, risipindu-se esența. Pentru clarificare și imprimare a unui imagini concrete a modelului B2C trebuie să cunoaștem maniera definirii acestuia. Astfel, raportat la relația de tip B2C aceasta are ca nucleu derularea tranzacțiilor (execuția de lucrări, prestarea de servicii, livrarea de bunuri) între o persoană impozabilă (operator economic) și o persoană neimpozabilă. Ultimele modificări ale actului normativ fanion în domeniul facturării electronice (OUG 120/2021) sunt consemnate la data de 05.12.2024, modificări de dată relativ recentă.

Ce trebuie să cunoști începând cu 1 ianuarie 2025 referitor la facturarea electronică în sfera relației B2C?

Pentru a nu te debusola și a te rătăci în neantul de modificări legislative, punctăm cele mai semnificative dintre aceste modificări care se aplică începând cu această lună în sfera facturării electronice. Pentru facilitarea navigării prin intermediul acestora, regăsești mai jos, punctual, tabloul complet al noutăților aduse pe terenul facturării electronice din unghiul relației B2C.

  1. Facturile emise către persoanele fizice prin intermediul aplicațiilor proprii, începând cu data de 1 ianuarie 2025 se transmit obligatoriu în cadrul sistemului național RO eFactura.
  2. În legătură cu facturarea în cadrul modelului de afaceri B2C, nu se transmit în cadrul platformei naționale bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate.

De reținut!
Sunt considerate facturi simplificate, facturile emise de către persoana impozabilă în oricare dintre următoarele situații:

  1. în situația în care valoarea facturii, inclusiv TVA, nu depășește 100 de euro;
  2. în cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factură, conform reglementărilor Codului Fiscal în acest sens: ,,orice document sau mesaj care modifică și care se referă în mod specific și fără ambiguități la factura inițială are același regim juridic ca o factură.
  3. Codul de identificare al persoanei fizice care apare ca element de identificare al acesteia în cadrul facturii, poate să nu fie CNP-ul asociat acesteia. Persoanele fizice care nu se identifică prin CNP pot fi asociate unui cod numeric format din 13 cifre de zero.

Afectarea principiului confidențialității datelor cu caracter personal. Cum este gestionată problematica în contextul actual al obligativității transmiterii facturilor emise în relația B2C în cadrul platformei naționale?

Forma consolidată a OUG nr. 120/2021 la data de 01.07.2024 (penultima modificare a acestului normativ) fixează în cadrul articolul 10^1, alin. 3, faptul că o persoană fizică se identifică în cadrul operațiunii de livrări de bunuri, respectiv prestări de servicii prin intermediul codului numeric personal (CNP). Astfel, până la data de 5 decembrie 2024 (când este lansată ultima modificare a actului normativ) în mediul de afaceri din România a domnit incertitudinea. Semnele de întrebarea au gravitat în jurul respectării aspectului legat de protecția datelor cu caracter personal în acest context. Sunt sau nu respectate normele europene și naționale raportat la datele cu caracter personal în situația implementării sistemului RO e-factura în modelul de afaceri de tip B2C?

Răspunsul la această problematică atât de des vehiculată de către antreprenori a fost oferit prin intermediul unui comunicat de presă chiar de către autoritățile fiscale.

Prin intermediul Ministerului de Finanțe, pe baza unui comunicat de presă se oferă clarificări asupra respectării Regulamentului UE 2016/679 (GDPR). Acestea fixează faptul că instituirea sistemului de facturare electronică pe direcția relației B2C nu interferează cu regulamentul privind respectarea protecției datelor cu caracter personal, aspect precizat și prin intermediul art. 14 și 15 din cadrul actului normativ de bază care reglementează facturarea electronică (OUG 120/2021): ,,Datele cu caracter personal obținute în scopul prelucrării facturilor electronice pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.”

Ultimele modificări…în ton cu reglementările în vigoare

În ton cu reglementările menționate mai sus, trebuie să precizăm faptul că penultima modificare a OUG 120/2021, cea pe fondul cărei facturarea în relația de tip B2C era opțională prevedea în cadrul articolului 10^1, alin. 3, faptul că livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către o persoană fizică se identifică prin CNP. Astfel, încărcarea facturii în cadrul platformei fără codul numeric personal al persoanei fizice era urmată de o invalidare a procesului. Totuși, ultima modificare a actului normativ elimină obligativitatea consemnării CNP-ului în rubrica elementelor de identificare ale cumpărătorului. Acest aspect poate fi înlocuit cu un șir numeric de 13 cifre de zero, precum am menționat mai sus.

Nu trebuie însă să omitem semnificația crescută a secretizării datelor cu caracter personal. Astfel, Ministerul Finanțelor conlucrează pentru dezvoltarea de soluții inovative care să asigure anonimizarea informațiilor și imposibilitatea corelării în mod direct a datelor personale cu identitatea persoanei fizice pentru care este emisă factura.

Cu ajutorul programului de facturare online Facturis Online grija pentru acuratețea emiterii și încărcării facturii electronice în relația B2C este mult diminuată. Ne asigurăm de respectarea cu rigurozitate a reglementărilor în materie de facturare electronică și devenim partenerii tăi principali pentru ralierea la conformitate fiscală.

Fără îndoială, anul care ne stă în față, tratat fie din postura de antreprenori, fie din cea de colaboratori digitali în vederea optimizării afacerii, se anunță unul provocator. Prin tumultul de provocări, angrenarea în luptă de unul singur este un eșec garantat. Pentru a-ți asigura succesul și a face pașii potriviți pentru ca la finele anului bilanțul să se soldeze pe plus, trebuie să te alături specialiștilor în probleme digitale și fiscale. Două domenii în care provocările prevalează și spre care atenția ta trebuie să fie plenar îndreptată în perioada care urmează.

 

Referințe principale de informare

  • Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015.
  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 960 din 7 octombrie 2021.
  • Ordonanță de urgență nr. 138 din 4 decembrie 2024privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1222 din 5 decembrie 2024.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

09 Dec

Ce program de facturare gratuit să aleg?

Dacă ești freelancer, PFA sau ai o afacere la început de drum sau cu un buget limitat, cu siguranță ai pus una din întrebările:
Ce program de facturare gratuit folosiți?” sau “Ce program de facturare gratuit recomandați?

Alegerea unui program de facturare online este deja o necesitate pentru orice afacere în condițiile sistemului e-Factura, indiferent de dimensiunea sau specificul acesteia. Iar dacă mai și emiți un număr mic de facturi lunar, nu ai stocuri de marfă, etc., alegerea unui program de facturare gratuit este deja un scop pe care tu îl urmărești, acordând atenție firmelor care oferă programe de facturare fără costuri și citind recenzii.

Cum alegi un program de facturare gratuit pentru tine?

Un program de facturare gratuit bine ales, îți va simplifica activitatea și îți va oferi funcționalitățile necesare pentru a-ți desfășura activitatea fără povara costurilor suplimentare.

Pentru a găsi cel mai bun program de facturare pentru tine, trebuie să urmărești ca acesta să conțină și să îți permită următoarele:

– interfață ușor de folosit;
– ultimele modificări legale (să respecte normele ANAF, să fie integrat cu sistemul RO e-Factura);
– să poți lucra online, de oriunde, de pe orice dispozitiv;
– să poți emite un număr nelimitat de facturi (evită programele care te limitează la un anumit număr de facturi pe lună/an);
– să descarce automat documentele primite de la furnizori și să permită vizualizarea lor în format PDF și XML;
– să stocheze automat datele și să permită accesul la acele date oricând, la orice oră;
– să fie un program de facturare matur pe piața din România, pentru a vă asigura că acel program va mai exista pe piață și la următoarele modificări legislative.

Nu în ultimul rând trebuie să aveți în vedere faptul că orice program de facturare chiar dacă acesta vă este oferit gratuit, presupune niște costuri deloc mici și repetitive, legate de echipa IT de dezvoltare, găzduirea serverelor, marketing, etc. Din acest motiv, susținerea unui program gratuit de facturare este o provocare aproape imposibilă pentru unii dezvoltatori noi apăruți pe piață, care nu au o continuitate de planuri tarifare ale versiunilor de facturare.

Această continuitate a programului de facturare pornind de la varianta gratuită și ajungând la variante complete, îți garantează faptul că acel program de facturare este un program stabil, profesional, capabil să acopere nevoile afacerii tale pe măsura creșterii acesteia, nefiind nevoie să migrezi între programe sau să riști pierderea datelor contabile.

Cum vedem noi această alegere a unui program de facturare gratuit?

Pe piața din România sunt în acest moment în jur de 5700 de dezvoltatori de soluții software. Câțiva dintre aceștia oferă și programe de facturare gratuite în România, limitate desigur ca și funcționalități în ceea ce permite programul să lucrezi în el sau ca și număr total de documente emise sau primite.
Recomandarea noastră dacă ești PFA, freelancer sau un IMM, este desigur să alegi soluția software gratuită care îți oferă funcționalitățile esențiale și nu un număr mic de documente.

De ce?

Deoarece funcționalitățile necesare sunt deja incluse și gratuite. Un număr mic, limitat de documente emise și primite cu siguranță va deveni o problemă limitându-ți activitatea chiar când ai nevoie să emiți mai multe documente, ceea ce în mod clar duce la afectarea relației cu clienții, afectarea procesului de facturare și un risc din punct de vedere fiscal.

Un program de facturare gratuit bine conceput, precum Facturis Online îți oferă toate funcțiile necesare și acoperă în totalitate nevoile unui PFA, II, IF, PFL, SPAR, RA, organizații cu sau fără scop patrimonial, asociații familiale sau profesionale, instituții sau SRL-uri. Toate aceste entități, pe lângă obligația emiterii facturilor fiscale, au și obligația trimiterii și descărcării facturilor trimise/primite, în sistemul RO e-Factura. Astfel, Facturis permite emiterea și descărcarea unui număr nelimitat de documente, definirea produselor sau serviciior în program, personalizarea facturilor, trimiterea e-Factura în SPV ANAF, arhivează automat e-Facturile ce pot fi vizualizate în orice moment atât în format PDF cât și XML.
În plus, dacă afacerea ta crește sau dorești funcționalități extra cum ar fi automatisme, rapoarte, alte documente precum oferte, devize, autofactura, etc., poți trece oricând la o variantă contracost, al cărei preț începe de la 150lei/an sau 128lei/an dacă achiți pentru doi ani de zile.

Programul de facturare gratuit Facturis Online răspunde și corespunde din punct de vedere legislativ nevoilor tale de facturare iar cei peste 18 ani de experiență în dezvoltarea programului, fac din acesta soluția cea mai bună și fără compromisuri, când vine vorba de facturare gratuită în România.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

11 Nov

Avizul de însoțire a mărfii. Reperare pe traseul e-Facturii

Suntem cu toții martorii vremurilor în care singura certitudine este reprezentată de schimbare. Ritmul accelerat care marchează redefinirea peisajului de business te determină să iei permanent pulsul modificărilor. De fapt, nu mai există relevanță și conformare în afara acestei acțiuni.

Ultimii ani au fost profund marcați de numeroase transformări cu incidență asupra afacerilor din România. Apogeul modificărilor stă sub cupola anului curent. Ba chiar îndrăznim sa afirmăm faptul ca anul 2024 a reprezentat cireașa de pe tort în materie de schimbări cu rol hotărâtor pentru viitorul companiilor. Anii care vor urma stau sub semnul reformării complete a modului de a face afaceri în secolul digitalizării masive.

Pe scurt!
Sub apanajul digitalizării
Reperare pe traseul e-Facturii
Ce este avizul de însoțire a mărfii?
Care este momentul care ocazionează întocmirea avizului de însoțire a mărfii?
Avizul de însoțire a mărfii în context e-Factura. Pe cale de dispariție sau în proces de reinventare?
Care sunt elementele obligatorii pe care trebuie să le conțină avizul de însoțire a mărfii în noul cadru în care este utilizat?
Care sunt elementele de diferențialitate între avizul de însoțire a mărfii formularul clasic și cel care poate să țină loc de chitanță în contextul e-facturii pentru unitățile de tip cash&carry?

Sub apanajul digitalizării

Multe reguli din sfera afacerilor se restartează sau se reinventează în contextul în care digitalizarea câștigă din ce în ce mai mult teren. Fie că vorbim despre modificarea circuitului anumitor documente sau despre reinterpretarea rolului acestora în contextul dictat de noile paradigme, schimbările se traduc în termeni de digitalizare masivă.

Poate te afli printre acei antreprenori care se întreabă dacă relevanța anumitor documente justificative se menține pe fondul acestor implementări inovative. Mai ales ținând cont de extinderea fenomenului e-facturii la nivelul tuturor modelelor de afaceri din România începând cu 1 ianuarie 2025 atunci când paradigma prinde forma pragmatică și la nivelul tranzacțiilor B2C.

Reperare pe traseul e-Facturii

Întrebarea la care vom conferi un răspuns pe parcursul acestui material vizează semnificația avizului de însoțire a mărfii în contextul trasat de E-factura. Înainte de a localiza avizul de însoțire a mărfii pe traseul E-facturii, este nevoie să aducem câteva clarificări cu privire la locul și rolul său în spectrul relațiilor comerciale. Ulterior, vom stabili măsura în care acest document se menține pe poziții pe fondul restartării regulilor în tranzacțiile comerciale în urma manifestării plenare a efectelor paradigmei RO Efacturii.

Poate te întrebi care este sensul discuției centrată spre evidențierea reperării avizului de însoțire a mărfii pe drumul facturării electronice? Ei bine, aceasta pornește de la atitudinea de incertitudine a deținătorilor de afaceri cu privire la circuitul documentelor justificative în contextul modernizării digitale. Mai sunt celelalte documente relevante în noul mediu digital impus prin apariția E-facturii? Rămân sub lumina reflectoarelor documente precum factura proformă, avizul de însoțire a mărfii sau chitanța? Astăzi, vom direcționa conul de lumină spre problematica avizului de însoțire a mărfii.

Ce este avizul de însoțire a mărfii?

Precum este sugerat prin denumirea documentului, avizul de însoțire a mărfii reprezintă un document însoțitor a mărfii pe durata transportului acesteia. De asemenea, acesta poate fi întocmit și în alte situații specifice, precizate prin intermediul Ordinului nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile. Dintre acestea menționăm alte 4 situații care impun întocmirea avizului:

  • document care stă la baza întocmirii facturii;
  • document care justifică transferul valorilor materiale între două sau mai multe gestiuni delimitate spațial;
  • document care atestă primirea în gestiune a bunurilor;
  • document de descărcare din gestiune a bunurilor primite cu titlu gratuit.

De asemenea, Normele generale privind întocmirea și utilizarea documentelor financiar-contabile delimitează rolul avizului de însoțire pentru justificarea operațiunilor economice, pentru care nu există obligația întocmirii facturii, conform reglementărilor prevăzute în cadrul Codului Fiscal.

Care este momentul care ocazionează întocmirea avizului de însoțire a mărfii?

Regula generală privind întocmirea avizului de însoțire a mărfii este legată de imposibilitatea companiei de a emite factura la momentul asociat livrării bunurilor. De asemenea, pot exista diverse circumstanțe privind întocmirea documentului stabilite prin intermediul procedurilor interne ale companiei.

Atenție la neatenție!
În momentul în care avizul de însoțire este utilizat ca document care însoțește marfa pe parcursul transferului acesteia între gestiunile companiei, este necesar ca în corpul documentului să apară mențiunea fără factură. În practică, se întâlnesc situații, când, din neatenție nu sunt respectate prevederile legislative în acest sens. Mențiunea este valabilă și în cazul transportului de bunuri cu titlu gratuit. Pentru orice alte situații în care este utilizat avizul de însoțire a mărfii și pentru care nu există mențiuni speciale stipulate în actele normative, se menționează explicit motivul care a ocazionat întocmirea.

Avizul de însoțire a mărfii în context e-Factura. Pe cale de dispariție sau în proces de reinventare?

În circumstanțele ocazionate de implementarea facturării electronice, se trasează roluri noi pentru documentele justificative. Este cazul și avizului de însoțire a mărfii. Astfel, prin intermediul Ordinul nr. 4058 din 24 iulie 2024 pentru completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile se atribuie o altă haină avizului de însoțire a mărfii pentru magazinele de tip cash & carry.

Fără echivoc, afirmația conform căreia rolul avizului de însoțire a mărfii se reinventează pe fondul mediului conturat de facturarea electronică deține rădăcini în practica de afaceri. În această manieră, te invităm să urmărești modalitatea în care facturarea electronică amprentează modul de raportare al participanților la tranzacțiile comerciale ale zilelor noastre bazate pe avizul de însoțire a mărfii.

În luna august a anului curent, legiuitorul lansează un nou ordin prin intermediul căruia se instituie utilizarea avizului de însoțire a mărfii cu cod cash&carry 14-3-6aA. În această conjunctură, avizul de însoțire a mărfii se întocmește de către unitățile de tip cash&carry care efectuează activități de comerț însoțind mărfurile sau produsele livrate pe toată durata transportului.

Pe lângă rolurile principale deținute în general de către document, pe fondul efacturii se mai adaugă încă un atribut al acestuia. Astfel, avizul de însoțire a mărfii reprezintă și un document justificativ pe marginea căruia se pot înregistra încasările și plățile în cadrul registrului de casă, situație în care acesta îmbracă rolul chitanței. Acesta se întocmește cel târziu până la data transmiterii facturii în cadrul platformei RO eFactura.

Care sunt elementele obligatorii pe care trebuie să le conțină avizul de însoțire a mărfii în noul cadru în care este utilizat?

Modelul clasic al avizului de însoțire a mărfii este stabilit prin intermediul Anexei nr. 5 al Ordinului 2634/2015. Modelul avizului de însoțire a mărfii utilizat în tranzacțiile cash&carry este fixat prin intermediul Ordinului 4058/2024. Cel mai probabil deja ești destul de familiarizat cu modelul documentului în afara contextului conturat de RO eFactura, propunerea noastră vine în direcția contrastării elementelor de diferențialitate dintre documentul clasic și cel utilizat de magazinele cash&carry.

Printre elementele principale menționate prin intermediul avizului de însoțire a mărfii se remarcă:

  • elementele de identificare ale partenerilor care participă la tranzacție: denumirea acestora, codul de identificare fiscală, numărul de înregistrare în cadrul Registrului Comerțului, adresa completă;
  • denumirea completă a documentului: Aviz de însoțire a mărfii;
  • numărul documentului și data acestuia (ziua, luna și anul);
  • partea descriptivă a documentului care face referire la nr. crt., denumirea produselor, ambalajelor etc. care fac obiectul întocmirii avizului, unitatea monetară a acestora, cantitatea, prețul unitar și valoarea;
  • mențiuni asupra datelor privind expediția: numele delegatului, mijlocul de transport prin intermediul căruia se efectuează livrarea, momentul efectuării expedierii și semnătura persoanelor în prezența cărora s-a efectuat expedierea;
  • semnătura unui reprezentat din partea furnizorului precum și semnătura de primire.

Care sunt elementele de diferențialitate între avizul de însoțire a mărfii formularul clasic și cel care poate să țină loc de chitanță în contextul e-facturii pentru unitățile de tip cash&carry?

Formularul avizului de însoțire întocmit pe fondul E-facturii, față de cel clasic, nu include elementele:

  • legate de expediere prin prisma datelor care fac referire la persoana delegată precum și la semnăturile de primire.

Elementele care apar în plus pentru avizul de însoțire emis de către entitățile cash&carry sunt:

  • tabelul descriptiv al documentului cuprinde 6 rubrici incluzând și mențiuni asupra taxei pe valoare adăugată a produselor care fac obiectul întocmirii avizului.

Rolul avizului de însoțire a mărfii în postura de document justificativ pentru înregistrarea încasărilor și plăților în cadrul registrului de casă pentru entitățile de tip cash&carry vine sprjinul acestora prin simplificarea documentării tranzacțiilor cash&carry.

Realitatea este că apariția noului context dictat de fenomenul e-Facturii schimbă fundamental unele aspecte întipărite de mult timp în mintea antreprenorilor și nu numai. Rolurile se schimbă, paradigmele inovative se manifestă plenar, iar ce e vechi trece sub incidența noului. Adaptarea la schimbare prin informare constantă și perfecționare continuă reprezintă cheia menținerii relevanței afacerii tale pe marginea modificărilor care sunt și a celor care vor veni.

 

Referințe principale de informare

  • Norme specifice din 5 noiembrie 2015 de utilizare a documentelor financiar-contabile (Anexa nr. 2).
  • Ordin nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
  • Ordin nr. 4058 din 24 iulie 2024 pentru completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.634/2015privind documentele financiar-contabile Publicat în  Monitorul Oficial nr. 754 din 1 august 2024.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

04 Nov

Factura proformă. Document lipsit de formă în contextul E-facturii?

Anul 2024 a fost marcat de modificări de substanță cu influență asupra restartării manierei derulării afacerilor românești. Abordarea deținătorilor de afaceri a fost multiplă. Unii au îmbrățișat schimbările ca parte importantă a progresului digital, considerând modificările drept catalizator al afacerilor spre un nivel înalt de performanță. Alții, mai circumspecți, au privit temători spre tot ceea ce a însemnat digitalizarea fiscală, neregăsindu-se în acest nou peisaj în care vor activa afacerile de acum înainte. Un lucru este însă cert, și unii și alții au fost nevoiți să se conformeze tuturor schimbărilor, pentru asigurarea perpetuării afacerilor în contextul dirijat de inovații digitale cu incidență fiscală.

Pe scurt!
Prospecții pentru viitorul afacerii tale
Sub amprenta incertitudinii…
Lupa pe subiect-Factura proformă, lipsit de formă în context E-factura?
Practica excede teoria!
Reinventarea rolului facturii proforme pe fondul apariției E-facturii

Prospecții pentru viitorul afacerii tale

Acum, când ne apropiem cu pași grăbiți de finalul anului 2024, pentru mulți antreprenori se instalează teama cu privire la ce mai poate aduce anul care va sosi curând. Deja două noi impuneri legislative se anunță la orizont. Acestea rămân tot în zona procesului de digitalizare fiscală. Deși suntem siguri că deja ești familiarizat cu ceea ce va aduce anul 2025, sintetizăm mai jos cele două aspecte de noutate care vor marca începutul anului imediat următor:

  • Obligativitatea facturării electronice între relațiile comerciale de tip B2C. Are loc astfel întregirea tabloului facturării electronice pe toate cele 3 paliere ale modelelor de afaceri autohtone: B2G, B2B și B2C.
  • Obligativitatea transmiterii declarației D406 (SAF-T) și de către micii contribuabili. O declarație complexă, cu incidență asupra operațiunilor financiare și fiscale din cadrul companiei care se extinde și la nivelul companiilor mici tradiționale.

Pentru o pondere semnificativă dintre antreprenorii din România, cele două modificări se anunță ca un tsunami amenințător, care periclitează aspectele legate de asigurarea continuității afacerii. Pentru reducerea nivelului de stres asociat cu evenimentele care bat la poarta companiei tale, noi, echipa Facturis Online venim în ajutorul tău cu cele mai eficiente soluții. Dorim să ne transformăm în partenerul principal pentru susținerea dezvoltării afacerii tale, chiar și pe marginea contextului actualității moderne. Propunem cele mai adecvate soluții de digitalizare fiscală care să te ajute să îți continui ritmul vieții fără stresul pierderii relevanței afacerii pe care o conduci.

Sub amprenta incertitudinii…

O serie de problematici arondate procesului de facturare au intrat, odată cu apariția E-facturii, sub incidența incertitudinii. Multe situații pe care antreprenorii și conducătorii departamentelor financiar-contabile credeau că le stăpânesc, au alunecat pe panta îndoielii. Cu siguranță că avalanșa provocărilor raportat la aplicarea corectă a principiilor E-facturii nu se termină aici. Astfel, este normal să te simți real debusolat. Important este însă, să identifici cele mai bune metode de gestionare a schimbării. Prioritizează informarea continuă, fii permanent în contact cu toate modificările legislative lansate de către autorități.

Lupa pe subiect

Astăzi, vom pune lupa pe subiectul facturii proforme. Mai este aceasta relevantă în contextul dictat de apariția fenomenului RO efactura? Sau intră în categoria documentelor lipsite de sens și de formă? Cum reconfigurează e-Factura regulile privind utilizarea acesteia? Aceste afirmații au fundament științific? Proforma coexistă alături de e-Factura? Mai poate fi ea utilizată? Există reguli clare în acest sens, sau acte normative care să aducă lămuriri cu privire la acest aspect? Rămâi alături de noi pentru a face lumină cu privire la problematica facturii proforme în cadrul e-facturii.

Cunoști cu siguranță utilitatea facturii proforme. Dacă dorești să afli mai multe informații despre conținutul documentului, rolul și scopul acestuia, precum și aspecte legate de elemente de diferențialitate între factura proformă și factura fiscală te invităm să faci un popas în cadrul blog-ului nostru, prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/legislatie/factura-proforma.html, unde vei regăsi punctual aspecte de interes pentru subiectul facturii proforme.

În definitoriu, factura proformă are rolul prestabilirii termenilor tranzacției comerciale, emisă înaintea facturii fiscale, nefiind un document cu rol de bază documentară pentru înregistrarea tranzacției în cadrul evidenței financiar-contabile. Probabil cunoști ampla teorie care gravitează în jurul problematicii facturii proforme. Faptul că aceasta este un document de formă existent în cadrul dosarului cu acte contabile ale entității, prin intermediul facturii proforme fiind fixate aspecte legate de potențiala tranzacție care urmează a fi oficializată prin intermediul facturii fiscale. Factura proformă își răsfrânge aplicabilitatea în mod preponderent asupra tranzacțiilor internaționale, în cadrul legislației naționale nefiind reglementate aspecte legate de utilizarea acesteia în cadrul practicii de afaceri. Literatura de specialitate de asemenea este vitregită de materiale care să aducă clarificări cu privire la problematica arondată facturii proforme.

Trebuie să menționăm de la bun început, faptul că, la momentul actual, factura proformă coexistă alături de factura fiscală. Evident, aceasta nu trebuie transmisă prin intermediul platformei naționale RO e-Factura.

Practica excede teoria!

Cu toate că facturile proforme nu trebuie transmise prin intermediul RO efacturii și nu generează incidențe cu privire la posibilitatea deducerii TVA-ului, există situații când, din eroare, contribuabilii au încărcat facturi proforme în cadrul E-facturii, cu serii și numere care nu coincideau cu cele prestabilite în cadrul plajei de facturi predefinite. Acest aspect este total eronat. Soluția în vederea corectării erorii este reprezentată de stornarea acestui document conform regulilor prevăzute de art. 330, alin. 1, lit. b) din cadrul Codului Fiscal.

Începând cu data de 1 iulie 2024, reprezintă bază legală de înregistrare în contabilitate doar facturile primite și transmise prin intermediul sistemului național RO eFactura. Orice altă factură ,,care nu trece prin sistem” nu poate fi luată în calcul ca document justificativ pentru înregistrarea operațiunilor  în contabilitate. Nu există precizări legislative cu privire la pierderea validității facturii proforme începând cu această dată. Ea poate fi emisă și transmisă clientului, respectându-se scopul pentru care aceasta a fost și este utilizată în practica de afaceri.

Atenție! Chiar dacă acestea încă circulă în mediului comercial, facturile proforme nu se transmit în cadrul platformei naționale RO e-Factura!

Reinventarea rolului facturii proforme pe fondul apariției E-facturii

De foarte multe ori, în cazul facturilor primite în cadrul sistemului național RO e-factura se înregistrează un decalaj. În această manieră, contribuabilii se întreabă cum pot să înregistreze în contabilitate tranzacția pentru evidențierea cheltuielii efectuate, pe baza facturilor primite de la furnizor în format pdf, înaintea încărcării în cadrul sistemului? Evident, nu există posibilitatea deducerii taxei pe valoare adăugată în acest caz.

Soluția propusă de către specialiști este în direcția considerării acestor facturi tradiționale asemenea unei facturi proforme. Astfel, ne raportăm la factura clasică, primită în format pdf ca la o factură proformă, pentru justificarea efectuării tranzacției, pentru a respecta prevederile Legii Contabilității formulate astfel: ,,Orice operațiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.” Prin aplicarea principiului prudenței și ținând cont de regulile Legii Contabilității, conform căreia fiecare tranzacție economică derulată are la bază un document justificativ, se pot utiliza factura clasică drept factură proformă pentru a evidenția în contabilitate efectuarea tranzacției. Asta pentru a ne ralia la normele legale stipulate prin intermediul Legii nr. 82/1991. Dar și pentru a ne supune principiului contabilității de angajamente care menționează faptul că: ,,Efectele tranzacţiilor şi ale altor evenimente sunt recunoscute atunci când tranzacţiile şi evenimentele se produc (şi nu pe măsură ce numerarul sau echivalentul său este încasat sau plătit) şi sunt înregistrate în contabilitate şi raportate în situaţiile financiare ale perioadelor aferente”.

Deși au existat numeroase controverse pe marginea subiectului corelat la imposibilitatea înregistrării în contabilitate a unei facturi care nu există în cadrul sistemului național RO e-Facturii, totuși, până la momentul apariției acesteia în cadrul sistemului, putem utiliza, pentru justificarea realizării operațiunii, factura clasică, cu rol de factură proformă.

În acest sens, factura proformă nu este un document lipsit de formă în contextul trasat de apariția E-facturii. Aceasta nu își pierde sensul și forma, rolul său, am putea spune, se reinventează. Trebuie însă să avem grijă la respectarea scopului și a rolului pentru care ea a fost creată.

 

Referințe principale de informare

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

31 Oct

Arhivarea facturilor electronice în contextul dictat de eFactura. Ce ar trebui să cunoști pe această latură?

Contextul trasat de apariția sistemului informațional RO e-Factura a impus modificarea regulilor jocului pe terenul afacerilor românești. În timp ce unele aspecte sunt puse stringent sub lumina reflectoarelor, altele rămân ascunse sub cortina ambiguității și a nesiguranței. S-a scris mult și s-a discutat și mai mult despre aderarea companiilor la noutățile digitalizării fiscale. Dominant în acest spectru este de departe sistemul RO eFactura. La o simplă căutare pe internet a sintagmei e-factura sunt returnate o multitudine de rezultate care au în centru paradigma inovativă a modernității fiscale. Interesul este crescut așadar în acest sens. Te întrebi cum poți să faci față la toate aceste modificări.

Nu există o baghetă magică prin care să primești superputeri în cunoaștere deplină. Nu poți să cunoști în amănunțime toate aspectele legate de inovația fiscală prin digitalizare. Iar dacă vrei să lași în urmă digitalizarea din cauza sentimentului copleșitor de neputință, trebuie să știi că vei fi devansat de modernitate. Îți vei pierde relevanța.

Un lucru este cert. Trebuie ,,să joci după cum cântă societatea informațională”. Astfel spus, este imperativ să fie la curent cu tot ce înseamnă trenduri ale digitalizării fiscale. Să ai capacitatea necesară de a implementa inovativul. Fiecare popas conturat de noi, prin intermediul blogului nostru, pune ,,cărămidă cu cărămidă” bazele pentru ca tu să ai o fundație solidă pentru a guverna eficient schimbarea.

Precum spuneam cu câteva rânduri mai sus, materialele informative pe tema efacturii sunt numeroase. Sunt însă unele puncte care ,,stau în spatele scenei”. Vom aduce astăzi sub lumina reflectoarelor unul dintre aceste puncte.

Astfel, aducem în scenă subiectul arhivării facturilor electronice care circulă în sistemul național RO e-Factura. Cum poate fi văzută arhivarea documentelor pe terenul e-Facturii? Schimbă contextul trasat de digitalizare maniera de abordare a operațiunii de arhivare? Există reguli speciale în acest sens? Suntem obligați la arhivarea facturilor primite și trimise în cadrul sistemului? Acestea, precum și alte aspecte de interes pentru afacerea ta vor fi punctate în cele ce urmează.

Pe scurt!
La ce se referă arhivarea electronică a documentelor?
Care este sensul arhivării electronice?
Ce este documentul electronic?
Care este fișierul original al documentului facturii electronice?
Concret, ce anume arhivăm din cadrul sistemului național E-factura?
Cine trebuie să arhiveze facturile primire și transmise prin intermediul E-factura?
Care este durata de timp pentru care se stochează o factură?

Mai întâi…
Este oportun să delimităm semnificația arhivării. Trebui să cunoști în acest sens faptul că luna iunie a anului 2024 a marcat modificarea actului normativ care făcea trimitere la aspectele stocării documentelor. Astfel, este lansată Legea nr. 201 din 25 iunie 2024 pentru completarea Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică. Aceasta delimitează cadrul juridic în ceea ce privește operațiunile de creare, conservare, consultare și utilizare a documentelor care urmează a fi arhivate în formă electronică.

La ce se referă arhivarea electronică a documentelor?

Cunoaștem cu toții maniera de arhivare tradițională a documentelor. Mormane de documente, rafturi înghesuite cu dosare, spațiu supraaglomerat. În era digitalizării masive regulile jocului arhivării se modifică. Astfel, se asigură păstrarea documentelor în sensul arhivării acestora pe suporturi electronice. Toate aceste modificări sunt în tendința dictată de către modificările impuse prin societatea informațională modernă.

Care este sensul arhivării electronice?

Procesul de arhivare electronică face referire la totalitatea etapelor care constituie o activitate cu implicații asupra transferului documentelor dintr-un spațiu de lucru curent într-un depozit de arhivă electronică, cu scopul conservării acestora. Astfel, acestea sunt puse ,,la păstrat” pentru o perioadă definită de timp.

Ce este documentul electronic?

Prin document electronic înțelegem ,,orice conținut stocat în format electronic”. Prin urmare, putem să încadrăm la această categorie, fără îndoială, și facturile primite și transmise în cadrul sistemului național e-Factura.

Care este fișierul original al documentului facturii electronice?

Raportat la rigorile legislative, aspectele în această direcție sunt destul de clare. În contextul dictat de RO eFactura, cunoaștem faptul că documentul original al facturii este redat de fișierul xml. Deși în practică este utilizat formatul pdf al facturii, pentru ușurință în ordonarea logică a elementelor documentului, totuși cel cu valoare de originalitate este xml-ul însoțit de semnătura digitală a Ministerului de Finanțe. Baza legală a acestui aspect rezidă în art. 4, alin. (4) al Ordonanței de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România: În situația în care factura electronică transmisă respectă structura prevăzută la alin. (1), se aplică sigiliul electronic al Ministerului Finanțelor și se comunică de îndată destinatarului. Aplicarea sigiliului electronic al Ministerului Finanțelor atestă primirea acesteia în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.

Concret, ce anume arhivăm din cadrul sistemului național E-factura?

Este important să știi faptul că trebuie să recurgi la arhivarea atât a facturilor primire cât și a celor transmise prin intermediul sistemului național RO eFactura. Noile reglementări în materie de arhivare a documentelor justificative menționează o perioadă de 5 ani pentru păstrarea acestora. Astfel, este important să recurgi la operațiunea de arhivare cu o anumită regularitate, ținând cont de faptul că facturile se păstrează în cadrul platformei de-a lungul unei perioade de timp limitate.

Important!
Este esențial să facem deosebire între xml-ul încărcat și cel validat de ANAF. Doar xml-urile validate de către ANAF sunt pretabile operațiunii de arhivare.

Cine trebuie să arhiveze facturile primire și transmise prin intermediul E-factura?

Una dintre discuțiile centrale ale tematicii este legată de persoana responsabilă cu arhivarea facturilor. În primul rând, responsabilitatea stocării fișierelor de tip xml revine contribuabililor. Este important să cunoaștem faptul că există furnizori acreditați în acest sens pentru prestarea de servicii de arhivare electronică. Astfel, aceștia au acoperirea contractuală când vine vorba de invalidarea unui fișier xml ori apariția anumitor erori legate de documentele descărcate din cadrul sistemului național RO e-factura.

Care este durata de timp pentru care se stochează o factură?

Arhivarea în sensul păstrării facturilor primite și transmise prin intermediul sistemului național RO e-factura se realizează pe o perioadă de 5 ani. Această perioadă curge de la momentul emiterii facturii respective. Astfel, dacă am emis și transmis în cadrul sistemului național RO e-factura, o factură cu data de 1 octombrie 2024, acestea se stochează până la data de 1 octombrie 2029. Atenție însă la îndeplinirea criteriului de validitate a documentului. Indexul de încărcare trebuie să corespundă unui document valid, fără erori.

Atenție!
Reiterăm faptul că facturile nu se arhivează decât în formatul xml. Fișierele pdf nu sunt destinate stocării, acestea având doar rol de facilitare a muncii personalului din cadrul departamentului financiar-contabil.

În final, este bine să cunoști faptul că, în context Efactura, ești responsabil de arhivarea documentelor primite și transmise prin intermediul platformei. Având în vedere implicațiile pe termen lung a problematicii și durata scurtă de timp pentru găzduirea facturilor în cadrul platformei recomandarea noastră este să te ocupi cu prioritate de aspectul arhivării facturilor.

 

Referințe principale de informare

  • Legea nr. 135 din 15 mai 2007, privind arhivarea documentelor electronice, Publicată în Monitorul Oficial nr. 138 din 25 februarie 2014.
  • LEGEA contabilității nr. 82 din 24 decembrie 1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Publicată în Monitorul Oficial nr. 454 din 18 iunie 2008.
  • Site-ul furnizorului de semnătură electronică acreditată, CertSign, https://www.certsign.ro/ro/qa-e-factura-si-arhivarea-electronica-a-facturilor/, accesat octombrie 2024.
  • Site-ul furnizorului de semnătură electronică acreditată, CertSign, https://www.certsign.ro/ro/arhivarea-electronica-a-facturilor-din-ro-e-factura/, accesat octombrie 2024.
  • Ordonanță de Urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

21 Oct

E-Factura și instrumentele de încasare a creanței. Ce trebuie să știi despre acest aspect în contextul facturii electronice?

Paradigma facturării electronice a pus sub conul de lumină o serie de aspecte cu incidență asupra contrastării imaginii fidele a situației patrimoniale a unei companii. Impactul asupra derulării armonioase a operațiunilor și a oglindirii situației conforme cu realitatea economică responsabilizează antreprenorii spre direcția informării constante cu privire la utilizarea corectă a sistemului național RO e-Factura.

Poate părea un drum anevoios, ,,pavat” cu o multitudine de provocări. Real, este un traseu pe parcursul căruia vei întâlni multe obstacole. Înlăturarea acestora este condiționată de parteneriate bazate pe profesionalism, performanță și încredere. Conștienți fiind de necesitatea acestor 3 atribute în relația dintre tine ca antreprenor și noi, echipa Facturis ca furnizor de soluții informatice specializate de facturare şi gestiune stocuri, suntem aici pentru ca drumul spre conformare digitală să nu ți se mai pară anevoios. Ne ocupăm de obstacole, iar provocările devin oportunități pentru a optimiza indicatorii de performanță digitală ai afacerii tale.

Astăzi îți captăm atenția cu unul dintre aspectele care necesită rigurozitate în practica facturării electronice. Acesta este legat de modalitățile de încasare a facturii emise și transmise în cadrul platformei RO eFactura. Deoarece această problematică generează implicații la nivelul reflectării corecte în contabilitate a operațiunilor de încasări și plăți este deosebit de important să tratăm cu maximă responsabilitate aspectul în sensul marcării corecte a facturii din punct de vedere a instrumentului de încasare utilizat.

Înainte de aprofundarea efectivă a problematicii instrumentelor de încasare în context eFactura, este necesar să clarificăm opțiunile pe care le ai în vederea încasării unei creanțe, respectiv a plății unei datori. Opțiunile de stingere a unei creanțe/plată a unei datorii sunt multiple. Este important să fii familiarizat cu cea mai importantă delimitare a acestor instrumente. Astfel, putem utiliza mijloace de încasare/plată tradiționale sau moderne, bazate pe prezența efectivă a banilor cash sau efectuate în absența acestora.

Cel mai popular instrument de plată/încasare în practica de afaceri este redat de chitanță. Aceasta reprezintă un document justificativ care atestă depunerea unei sume în numerar și stingerea unei creanțe consemnate în contabilitate. La polul opus, instrumentele de plată fără numerar sunt focusate spre utilizarea frecventă a cardurilor bancare precum și a ordinului de plată. Și pe această latură, spectrul este larg.

La emiterea facturii care trebuie transmisă prin intermediul e-Facturii este esențial să ții cont de marcarea corectă din punct de vedere a modalității de încasare a creanței. Din păcate,  acesta este un aspect tratat cu superficialitate de către utilizatorii sistemului. Trebuie să cunoști însă faptul că indicarea corectă a instrumentului de încasare are implicații multiple asupra reflectării corecte a realității economice raportat la activitatea derulată de tine. Pentru reflectarea semnificației crescute a aspectului te invităm să vizualizezi mai jos principalele rațiuni care stau la baza consemnării corecte a manierei de încasare a creanței față de partenerul tău. Am sintetizat pentru tine semnificația aspectului susmenționat în sens dual. Astfel, impactul se manifestă în:

  • Reflectarea corectă în contabilitate a operațiunii de plată (de exemplu, menționarea corectă a instrumentului de plată te ajută să înregistrezi corect în contabilitate modalitatea de plată a facturii primite de la partenerul tău). Tendința în practică este de eliminare a chitanțelor din dosarul cu acte contabile pe care contribuabilul îl predă serviciului contabilitate. Acest lucru îngreunează procesul de înregistrare contabilă a operațiunilor în contabilitate. Aspectul este acutizat pe marginea menționării greșite a instrumentului de încasare/plată pe documentul transmis în RO e-Factura. Astfel, contabilul trebuie ,,să scotocească” printre documentele contabile pentru a identifica maniera concretă de efectuare a plății, aspect aproape imposibil de realizat în afara existenței indicațiilor precise în acest sens.

Reamintim!
Începând cu data de 1 iulie 2024, doar facturile primite prin intermediul sistemului Efactura au rol de bază documentară pentru reflectarea operațiunii de achiziție în contabilitate. Este important așadar ca factura să reflecte imaginea realității economice a companiei reflectată prin elementele principale ale documentului.

  • Impactul pozitiv asupra precompletării decontului de TVA (P300) prin marcarea corectă a manierei de încasare a creanței. Dacă factura este încasată cu bon fiscal, aceasta are incidențe asupra codificării tipului facturii prin marcarea acesteia cu codul 751. Astfel, se asigură preluarea corectă a facturilor încasate prin bon fiscal în cadrul P300 și este evitată denaturarea TVA-ul în cadrul decontului.

Exemplu de pe tărâmul practicii

Dacă ești persoană impozabilă plătitoare de TVA care aplică sistemul TVA la încasare și primești în cadrul e-Factura, documente care nu au mențiunea achitat cu chitanță iar dosarul predat contabilului nu include și documentul de plată, nu se poate deduce taxa pe valoare adăugată aferentă documentului primit, întrucât lipsește documentul care face dovada plății datoriei către furnizorul respectiv. Pe factura de la furnizor identificăm codul aferent instrumentului de plată fără numerar deși aceasta este achitată cu chitanță. Contabilul nu are posibilitatea de a intui maniera de stingere a datoriei, prin urmare nu poate reflecta realitatea economică a operațiunii de achitare a datoriei.

Acesta este doar un exemplu simplu despre impactul consemnării corecte a instrumentului de încasare a creanței/plată a datoriei pe factura transmisă/primită în cadrul sistemului.

Dacă ne raportăm la aplicația lansată de către Agenția Națională de Administrare Fiscală pentru emiterea facturii în formatul acceptat de către sistemul național RO e-Factura, aceasta menționează, în varianta extinsă, o serie de coduri pentru consemnarea încasării creanței. În cadrul secțiunii Detalii vânzător, la rândul instrucțiuni de plată (BT-81) poate fi menționat codul tipului de instrument de plată din cadrul unei liste predefinite care cuprinde 97 de metode. Dintre toate aceste instrumente regăsite în cadrul listei cele mai populare sunt corelate codurilor:

  • cod 10-în numerar,
  • cod 42-plata în contul bancar.

Alte metode sunt legate de codurile 20-cec, 21-bilet la ordin, 48-card bancar, 53-plată rapidă din trezorerie, 60-bilet la ordin, 68-serviciu de plată online, 97-compensare între parteneri etc.

Cele mai des utilizate coduri de către utilizatori la emiterea documentului sunt asociate încasării cu chitanță sau prin intermediul ordinului de plată.

Dacă încă nu te-ai raliat la cerințele actualității cu privire la utilizarea corectă a sistemului național RO e-Factura, acum este momentul. Materialul de mai sus aduce conștientizări în direcția marcării corecte a facturilor emise și transmise în cadrul platformei din punct de vedere a modalității de încasare a creanței, dacă discutăm de postura de emitent al documentului. Precum a fost semnalat pe parcursul articolului, acest aspect are o serie de implicații atât asupra laturii contabile în sensul evidențierii corecte a tranzacției în cadrul evidențelor cât și asupra laturii fiscale prin preluarea corectă a informațiilor în cadrul decontului precompletat de TVA.

Proiecție de viitor. Ce se va întâmpla cu instrumentele de încasare tradiționale în contextul conturat de paradigma e-Facturii?

Nu putem să omitem această întrebare atât de des vehiculată printre teoreticeni și practicieni deopotrivă. Care este viitorul instrumentelor de plată tradiționale? Este asigurată perpetuarea acestora în contextul facturării electronice, sau dimpotrivă, aceastea vor reprezinta o filă de istorie din cartea instrumentelor de plată? Ce ne asigură viitorul în materie de dispariție sau perpetuare a unor instrumente de plată rămâne de văzut. Un lucru este însă cert. Digitalizarea masivă a activităților din cadrul companiilor trasează noi orizonturi de operare a afacerilor. Modernizarea este de departe punctul cheie al viitorului în care funcționează afacerile. Un viitor în care tradiționalul în materie de instrumente de plată își pierde semnificativ din putere.

 

Referințe principale de informare

Program de facturare gratuit:

Tot ce ține de e-Factura gratuit pentru antreprenori

O soluție simplă de emitere,transmitere si recepție a facturilor în sistemul RO e-Factura.