R O   e F a c t u r a

Blog e-Factura

Toate informațiile de care ai nevoie pentru e-Factura

12 Nov

Panorama obligațiilor contribuabililor raportat la sistemul RO e-factura în anul 2025

Imagine la (aproape) final de an calendaristic. 5 direcții de care trebuie să ții cont

Toți antreprenorii sunt de acord cu faptul că orice an calendaristic sau fiscal stă sub egida multiplelor modificări de natură legislativă. Cum ar arăta viața ta, din postura antreprenorului, contabilului-șef ori a oricărei persoane responsabile de navigarea corectă prin tumultul acestora, dacă nu ar fi aceste modificări? O întrebare la care cel mai probabil niciodată nu vom găsi un răspuns deoarece permanent viața unei persoane înrolate pe câmpul antreprenorial va fi ghidată și impactată de aceste modificări fiscale ori legislative. Nici anul 2025 nu a fost scutit de o serie de modificări substanțiale în ceea ce privește diverse optimizări de natură legislativă sau fiscală.

Una dintre cele mai dinamice paradigme ale digitalizării fiscale, care a cunoscut o serie de modificări de la momentul lansării până în prezent este reprezentată de RO eFactura. Diverse reguli cu privire la utilizarea acesteia cunosc o serie de nuanțe în cursul anului calendaristic. Doar de ceva timp, nu foarte semnificativ se poate obsera o ușoară stabilizare a tuturor modificărilor legate de tot ceea ce presupune utilizarea paradigmei la nivelul proceselor de afaceri. Care au fost cele mai importante modificări ale anului 2025 în ceea ce privește paradigma digitalizării fiscale RO e-factura și ce ar trebui să aibă în vizor antreprenorii și utilizatorii acestui sistem? Iată mai jos o sinteză a acestor aspecte care te poate ajuta să te poziționezi corect față de aceste modificări ale anului 2025 pentru e-Factura.

Un prim aspect care trebuie menționat este faptul că în anul 2025, identificăm 3 consolidări ale actului normativ ce reglementează aspectele legate de utilizarea și funcționarea sistemului RO e-factura, și anume Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, și anume: modificarea din luna ianuarie 2025, modificarea din luna iulie 2025 și cea din luna octombrie a anului 2025. Fiecare dintre acestea a propus o serie de aspecte de fond de care trebuie să țină cont antreprenorii pentru asigurarea funcționalității armonioase a sistemului. Așadar, de la momentul apariției paradigmei digital-fiscale legată de RO e-factura în cadrul mediului de business autohton, avem 8 astfel de modificări asupra acestui act normativ principal de reglementare.

Panorama modificărilor anului 2025 cu privire la utilizarea paradigmei digital-fiscale RO e-factura

Cu titlu reprezentativ, identificăm 5 cele mai importante modificări din spectrul paradigmei RO e-factura din anul 2025.

  • 1. Obligativitatea înscrierii codurilor CPV

Aceste coduri CPV sunt prevăzute în nomenclatoarele de referință, în cadrul facturilor emise pentru operațiunilor realizate în baza unor contracte care vizează achizițiile publice, achiziții sectoriale, cesiunea de lucrări, de servicii, contracte de achiziții publice în domeniul apărării și securității. Cu alte cuvinte, facturile emise în cazurile de mai sus trebuie codificate prin intermediul acestor coduri speciale. Mai multe cu privire la aceste aspecte găsești la următorul link: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/codurile-cpv.html.

  • 2. Obligativitatea transmiterii facturilor emise către persoanele fizice în relația de tip B2C.

Practic, toate persoanele juridice care emit facturi către persoanele fizice identificate printr-un cod numeric personal sau o cominație de 13 cifre de 0 (în situația în care beneficiarul nu se identifică prin intermediul CNP-ului), trebuie transmise în cadrul sistemului RO e-factura începând cu anul 2025. Mai multe despre acest aspect regăsești prin accesarea următorului link:  https://ro-efactura.ro/condica-informativa-cu-privire-la-utilizarea-sistemului-ro-e-factura-de-catre-persoanele-fizice-autorizate-pfa/.

  • 3. Activarea urmată ulterior de amânarea până la data de 1 iunie 2026

A obligativității utilizării sistemului RO e-factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale. De asemenea, aspectul este valabil și pentru agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori. Care este motivul principal al amânării acestor reglementări în cazurile specificate? În principal, aceste amânări au ca fundament cerințele tehnice pentru utilizarea sistemului care nu permit îndeplinirea acestei obligativității pentru aceste categorii de persoane specificate anterior.

  • 4. O altă latură legislativă raportat la obligativitate

Surprinde intrarea în parametrii de utilizare a sistemului a asociațiilor și fundațiilor, înființate conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005. De asemenea, discutăm și despre asociațiile fără scop lucrativ/patrimonial, partide politice și culte care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA. Acestea au fost exceptate de la utilizarea sistemului până la data de 30 iunie 2025.

  • 5. A fost instituită procedura privind transmiterea notificării

Către ANAF, de către beneficiarii care nu primesc facturile în cadrul sistemului RO e-factura. Cu alte cuvinte, dacă ești beneficiarul unui bun sau a unui serviciu a căror plată se realizează la momentul livrării bunului ori a prestării serviciului și nu primești factura aferentă acestora la termenul legal, atunci poți să recurgi la notificarea organelor competente în acest sens. Acest aspect este realizabil pe baza întocmirii formularului 800 „Notificare privind facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării, netransmise prin sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021”. Acest aspect manifestă rezonanță asupra vânzătorului în sensul în care omiterea transmiterii facturii în cadrul sistemului RO e-Factura la termenul prevăzut de către legislația în vigoare îl poate costa creșterea gradului de risc fiscal. Considerăm faptul că aceasta reprezintă una dintre modificările de impact ale anului 2025 cu privire la utilizarea paradigmei RO e-Factura. Întrucât situațiile de acest gen sunt extrem de numeroase în rândul utilizatorilor, apariția unei proceduri clare cu privire la notificarea organelor competente raportat la acest aspect reprezintă un aspect favorabil pentru utilizatorii exemplari ai sistemului.

Acestea sunt 5 dintre cele mai importante modificări ale anului 2025 cu privire la paradigma digital-fiscală raportată la RO e-Factura. Multiplele amânări sau răzgândiri cu privire la implementarea diverselor modificări pot să generează o oarecare undă de instabilitate în cadrul mediului de afaceri în sensul în care utilizatorii sistemului nu mai cunosc varianta actuală a modificărilor. De aceea, principala responsabilitate a utilizatorilor sistemului RO e-Factura este de a colabora cu persoane specializate în navigarea diverselor modificări asociate utilizării sistemului.
RO e-factura, aceste aspecte pot contribui la clarificarea anumitor incertitudini asupra cărora antreprenorii nu dețin controlul adesea.

 

Referințe principale de informare

  • Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.
  • Ordonanță de urgență nr. 138 din 4 decembrie 2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024
  • Ordonanță de urgență nr. 52 din 1 octombrie 2025 pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru stabilirea unor măsuri privind implementarea programelor naționale din domeniul lucrărilor publice, precum și pentru stabilirea unor măsuri bugetare, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 907 din 2 octombrie 2025.

Alte întrebări?
Hai să vorbim

Contact

Sau poți intra pe grupul de suport nou creat, RO-eFactura, de pe Facebook.

Adaugă comentariile tale

Comentariul tau a fost trimis cu succes!

Program de facturare gratuit:

Tot ce ține de e-Factura gratuit pentru antreprenori

O soluție simplă de emitere,transmitere si recepție a facturilor în sistemul RO e-Factura.