Ce aduce anul 2025 în materie de facturare electronică?
Orice început de drum oferă oportunitatea de a face lucrurile diferit. Posibilitatea de a fixa standarde superioare celor anterioare. Șansa punerii în practică a celor mai adecvate metode care să contribuie la atingerea potențialului maxim al activității afacerii. Timpul potrivit pentru a găsi cele mai bune instrumente pentru facilitarea navigării prin schimbările care se anunță la orizont. De maniera conturării planului de acțiune la început de an nou poate să depindă gradul de atingere a țintei scontate și soldarea pozitivă a bilanțului de la finele anului. Evident, vor apărea situații neprevăzute. Momente de cotitură. Răstălmăciri de situații. Totuși, existența unui plan concret de acțiune te va ajuta să te mobilizezi chiar și în circumstanțe nebănuite, neașteptate și dificil de previzionat. Fără un plan de acțiune în anul 2025 o să te simți ca un vapor în derivă, debusolat în absența coordonatelor de navigare.
Debutului anului 2025 dă startul aplicării modificărilor anunțate la orizont încă din anul care tocmai s-a încheiat. Modificări care real ,,au tulburat” liniștea antreprenorilor. Schimbări care trasează o altă traiectorie afacerilor din România. O bună parte a acestor modificări intră sub egida digitalizării fiscale. Multe companii însă se tem pentru ceea ce va veni. Acest aspect este datorat în principiu lipsei de informare și absenței parteneriatelor încheiate cu furnizori de soluții digitale care să contribuie la punerea pe harta digitalizării a coordonatelor exacte cu privire la digitalizarea fiscală sub toate formele sale.
Pentru moment ne vom opri asupra a ceea ce trebuie să cunoști la început de nou an în sfera facturării electronice. Încă de la începutul anului 2024, facturarea electronică și utilizarea sistemului național RO E-factura au devenit parte a proceselor de afaceri, prin ,,oficializarea relației de tip B2B”, concret prin facturile emise în cadrul acestui model de afaceri și transmise prin intermediul platformei. Nu bine s-a finalizat ,,perioada de acomodare” cu noile modificări și deja este nevoie să ne raliem la un șir de alte schimbări în acest sens. Deși încă nu au fost soluționate toate sincopele sistemului, firmele sunt obligate ca începând cu luna ianuarie a anului 2025 să raporteze în cadrul sistemului RO e-Factura facturile emise pe direcția B2C. Practic este ,,oficializată relația dintre operatori economici și persoane fizice”. Evident, o serie de nelămuriri gravitează în jurul problematicii. Vom pune astfel lumina reflectoarelor pe o serie dintre aceste modificări.
Pe scurt!
Anul s-a înnoit…în ton cu modificările legislative
Bine2Cunoscut…
Reperare…Cum este definită relația B2C?
Ce trebuie să cunoști începând cu 1 ianuarie 2025 referitor la facturarea electronică în sfera relației B2C?
Afectarea principiului confidențialității datelor cu caracter personal. Cum este gestionată problematica în contextul actual al obligativității transmiterii facturilor emise în relația B2C în cadrul platformei naționale?
Ultimele modificări…în ton cu reglementările în vigoare
Anul s-a înnoit…în ton cu modificările legislative
Anul 2025 a adus cu sine o serie de modificări aflate sub egida digitalizării fiscale. Fie că discutăm despre RO eFactura ori RO e-E-TVA, antreprenorii sunt nevoiți să se ralieze tuturor acestor modificări. Dacă rămânem la paradigma RO eFactura, se remarcă modificări însemnate pe direcția B2C. Rămâi alături de noi pentru a te pune la curent cu cele mai importante schimbări în această direcție.
Bine2Cunoscut…
Idee reiterată încă din anul 2024 prin intermediul materialelor postate de noi pe tema RO e-Facturii, încă de la data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici care derulează activități economice arondate modelului de afaceri B2C au obligația transmiterii în cadrul sistemului a facturilor emise. Astfel, antreprenorii nu au fost înstrăinați de cunoașterea acestor aspecte. Planul de acțiune nu a suferit repercusiuni din pricina penuriei informaționale.
Încă de la momentul transmiterii facturilor emise în relația de tip B2B a fost contrastată importanța existenței tuturor elementelor de identificare ale partenerilor. În sensul respectării atributelor legate de completitudinea și corectitudinea câmpurilor legate de acest aspect. În altă ordine de idei, absența unor elemente de identificare ale partenerilor precum adresa incompletă ori lipsa altor aspecte din această secțiune a documentului au reprezentat impedimente în transmiterea facturilor. În sensul în care au fost semnalate erori la transmiterea acestora.
La momentul lansării în spațiul de afaceri a obligativității transmiterii facturilor emise în relația de tip B2C în cadrul sistemului s-a creat un nor de ceață legat de maniera consemnării datelor de identificare ale persoanelor fizice. Este sau nu obligatorie menționarea codului numeric personal? Acesta aspect nu interferează cu reglementările în vigoare în materie de protecție a datelor cu caracter personal? Aceasta a fost una dintre întrebările omniprezente pe tărâmul afacerilor din România. Clarificările în această direcție nu au întârziat însă să apară.
Reperare…Cum este definită relația B2C?
Se vorbește atât de frecvent despre modelul B2C, încât balanța se poate înclina spre latura cantitativismului, risipindu-se esența. Pentru clarificare și imprimare a unui imagini concrete a modelului B2C trebuie să cunoaștem maniera definirii acestuia. Astfel, raportat la relația de tip B2C aceasta are ca nucleu derularea tranzacțiilor (execuția de lucrări, prestarea de servicii, livrarea de bunuri) între o persoană impozabilă (operator economic) și o persoană neimpozabilă. Ultimele modificări ale actului normativ fanion în domeniul facturării electronice (OUG 120/2021) sunt consemnate la data de 05.12.2024, modificări de dată relativ recentă.
Ce trebuie să cunoști începând cu 1 ianuarie 2025 referitor la facturarea electronică în sfera relației B2C?
Pentru a nu te debusola și a te rătăci în neantul de modificări legislative, punctăm cele mai semnificative dintre aceste modificări care se aplică începând cu această lună în sfera facturării electronice. Pentru facilitarea navigării prin intermediul acestora, regăsești mai jos, punctual, tabloul complet al noutăților aduse pe terenul facturării electronice din unghiul relației B2C.
- Facturile emise către persoanele fizice prin intermediul aplicațiilor proprii, începând cu data de 1 ianuarie 2025 se transmit obligatoriu în cadrul sistemului național RO eFactura.
- În legătură cu facturarea în cadrul modelului de afaceri B2C, nu se transmit în cadrul platformei naționale bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate.
De reținut!
Sunt considerate facturi simplificate, facturile emise de către persoana impozabilă în oricare dintre următoarele situații:
- în situația în care valoarea facturii, inclusiv TVA, nu depășește 100 de euro;
- în cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factură, conform reglementărilor Codului Fiscal în acest sens: ,,orice document sau mesaj care modifică și care se referă în mod specific și fără ambiguități la factura inițială are același regim juridic ca o factură.”
- Codul de identificare al persoanei fizice care apare ca element de identificare al acesteia în cadrul facturii, poate să nu fie CNP-ul asociat acesteia. Persoanele fizice care nu se identifică prin CNP pot fi asociate unui cod numeric format din 13 cifre de zero.
Afectarea principiului confidențialității datelor cu caracter personal. Cum este gestionată problematica în contextul actual al obligativității transmiterii facturilor emise în relația B2C în cadrul platformei naționale?
Forma consolidată a OUG nr. 120/2021 la data de 01.07.2024 (penultima modificare a acestului normativ) fixează în cadrul articolul 10^1, alin. 3, faptul că o persoană fizică se identifică în cadrul operațiunii de livrări de bunuri, respectiv prestări de servicii prin intermediul codului numeric personal (CNP). Astfel, până la data de 5 decembrie 2024 (când este lansată ultima modificare a actului normativ) în mediul de afaceri din România a domnit incertitudinea. Semnele de întrebarea au gravitat în jurul respectării aspectului legat de protecția datelor cu caracter personal în acest context. Sunt sau nu respectate normele europene și naționale raportat la datele cu caracter personal în situația implementării sistemului RO e-factura în modelul de afaceri de tip B2C?
Răspunsul la această problematică atât de des vehiculată de către antreprenori a fost oferit prin intermediul unui comunicat de presă chiar de către autoritățile fiscale.
Prin intermediul Ministerului de Finanțe, pe baza unui comunicat de presă se oferă clarificări asupra respectării Regulamentului UE 2016/679 (GDPR). Acestea fixează faptul că instituirea sistemului de facturare electronică pe direcția relației B2C nu interferează cu regulamentul privind respectarea protecției datelor cu caracter personal, aspect precizat și prin intermediul art. 14 și 15 din cadrul actului normativ de bază care reglementează facturarea electronică (OUG 120/2021): ,,Datele cu caracter personal obținute în scopul prelucrării facturilor electronice pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.”
Ultimele modificări…în ton cu reglementările în vigoare
În ton cu reglementările menționate mai sus, trebuie să precizăm faptul că penultima modificare a OUG 120/2021, cea pe fondul cărei facturarea în relația de tip B2C era opțională prevedea în cadrul articolului 10^1, alin. 3, faptul că livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către o persoană fizică se identifică prin CNP. Astfel, încărcarea facturii în cadrul platformei fără codul numeric personal al persoanei fizice era urmată de o invalidare a procesului. Totuși, ultima modificare a actului normativ elimină obligativitatea consemnării CNP-ului în rubrica elementelor de identificare ale cumpărătorului. Acest aspect poate fi înlocuit cu un șir numeric de 13 cifre de zero, precum am menționat mai sus.
Nu trebuie însă să omitem semnificația crescută a secretizării datelor cu caracter personal. Astfel, Ministerul Finanțelor conlucrează pentru dezvoltarea de soluții inovative care să asigure anonimizarea informațiilor și imposibilitatea corelării în mod direct a datelor personale cu identitatea persoanei fizice pentru care este emisă factura.
Cu ajutorul programului de facturare online Facturis Online grija pentru acuratețea emiterii și încărcării facturii electronice în relația B2C este mult diminuată. Ne asigurăm de respectarea cu rigurozitate a reglementărilor în materie de facturare electronică și devenim partenerii tăi principali pentru ralierea la conformitate fiscală.
Fără îndoială, anul care ne stă în față, tratat fie din postura de antreprenori, fie din cea de colaboratori digitali în vederea optimizării afacerii, se anunță unul provocator. Prin tumultul de provocări, angrenarea în luptă de unul singur este un eșec garantat. Pentru a-ți asigura succesul și a face pașii potriviți pentru ca la finele anului bilanțul să se soldeze pe plus, trebuie să te alături specialiștilor în probleme digitale și fiscale. Două domenii în care provocările prevalează și spre care atenția ta trebuie să fie plenar îndreptată în perioada care urmează.
Referințe principale de informare
- Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015.
- Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 960 din 7 octombrie 2021.
- Ordonanță de urgență nr. 138 din 4 decembrie 2024privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1222 din 5 decembrie 2024.
Comentariul tau a fost trimis cu succes!